Premium

Interview: Opdrachtgevers met lef maken Dutch Design

Met vijf gouden, twaalf zilveren en vijftien bronzen awards ontvingen Nederlandse ontwerpers voor het tweede achtereenvolgende jaar de meeste prijzen bij de European Design Awards.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al met al een groot succes voor vaderlands design. De prijzen werden dit weekend uitgereikt in Keulen. De European Design Awards zijn een samenwerking tussen 15 Europese designmagazines, waaronder Vormberichten van Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. In een verklaring voor de goldrush looft de organisatie voor ontwerpers en designbureaus Nederlandse opdrachtgevers die het mogelijk maken internationaal te excelleren. Freek Kroesbergen van BNO is vooral verheugd over de goede prestaties in de zware categorieën als Branding ern Corporate Design en legt uit wát het verschil maakt.

Twee jaar winnaar van het landenklassement. Valt ons werk zo op in internationaal perspectief?
Die grote hoeveelheid prijzen is enigszins relatief, want Nederland en ook Duitsland sturen veel in en winnen relatief veel. Maar het springt er ook wel echt uit, dat hoor je vanuit alle hoeken van de Europese industrie, van het Oostblok tot Skandinavië. Als je de briefing af zou dekken en de afzender van het werk onbekend is, zou je het blind kunnen toewijzen aan Nederlands ontwerp. Dat is echt vrij bijzonder.

Maar wat is dat? Wat typeert die bijzonderheid?
Het heeft altijd een helderheid die gewaardeerd wordt. Vaak is het eenvoudig en tegelijk conceptueel sterk. Nederlands grafisch design onderscheidt zich door kleur en een bepaalde frisheid. Vaak is er een tongue in cheek, dat maakt het opvallend. Wat ook meespeelt is dat opdrachtgevers lef tonen.

Opdrachtgevers durven meer?
Dat denk ik wel. Natuurlijk speelt de kracht van het ontwerp een belangrijke rol, misschien de overtuigingskracht van de ontwerper, maar het zijn de opdrachtgevers die uiteindelijk akkoord gaan met een voorstel. Een goede briefing levert ook beter werk. In veel industrieën is in Nederland sprake van sterk competatieve marktomstandigheden. Dat geeft ruimte aan echt onderscheid en het vereist natuurlijk ook lef om ja te durven zeggen. Er zijn meerdere verklaringen en waarschijnlijk is het een combinatie maar wat zeker meespeelt is de Nederlandse handelsgeest en ondernemersdrift. Er gaat iets positiefs vanuit, het heeft energie en die tongue in cheeck mág ook

Opvallend was dat de prijzen in de volle breedt van Grapic Design vielen
Dat is zo en ook al voor het tweede jaar op rij, wat dat betreft is het stuivertje wisselen met Duitsland. Maar Nederland heeft een goede en krijgt een steeds betere reputatie in marketingdesign. Vooral in Branding en Corporate is het verschil met ander landen heel groot en dat is iets om trots op te zijn. Juist die categorieën zijn zeer competatief en je moet elk designvoorstel langs een kritische opdrachtgever krijgen. Al met al geen geen makkelijk proces. En ook op digitaal gebied doen we het trouwens goed met charmante websites die een extra stap in design vereisen. Niet alleen aan de achterkant maar ook het design van de user interface. Daar zit vaak een heldere gedachte achter en die wordt gewaardeerd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie