Hoed u voor de iPhone

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En nu is het dan officieel: op 29 juni aanstaande komt de iPhone. Het mediageweld is begonnen, in de vorm van waarmee Apple de Amerikaanse consument voorbereidt op een levensveranderende ervaring.

Persoonlijk word ik heen en weer geslingerd tussen twee houdingen tegenover deze zoveelste succesvolle hype uit de koker van natuurtalent Steve Jobs. Gaat de iPhone een aardverschuiving teweeg brengen in het mobiele landschap? Of lopen die Amerikanen zo waanzinnig ver achter op mobiel gebied dat ze niet snappen dat ze een valse profeet verwelkomen?

Voor allebei valt wat te zeggen. Een extreme voorstander van het eerste standpunt was vorige week Tomi Ahonen, samen met Alan Moore auteur resp. blogger van , een trendvoorspellend marketingboek en een gelijknamig -blog.

In een verklaart Tomi de aanstaande iPhone-introductie tot een historisch moment in de orde van belangrijkheid van de geboorte van Christus. In plaats van BC en AD hebben we volgens hem straks over Before en After iPhone (BI en AI). De waterscheiding gaat zich voltrekken op een hele reeks terreinen.

Ten eerste is daar de mobieltjesmarkt. Apple en Jobs hebben zich in het verleden dermate bewezen dat Tomi ongezien de iPhone-software verklaart tot het meest gebruikervriendelijke dat de wereld ooit op mobiel gebied heeft mogen aanschouwen. De iPhone, aldus Tomi, wordt op dit gebied simpelweg de norm.

De tweede aardverschuiving treedt op in het mobiele Internet. iPod-achtige menu's, een aanraakscherm met een driemaal zo groot oppervlak als de eerstvolgende concurrent en de iTunes-winkel zullen ervoor zorgen dat het mobiele Internet binnen de kortste keren het 'aardgebonden' Internet gaat overschaduwen.

Vervolgens waarschuwt Tomi de media- en marketingindustrie. 'Ontwaakt, ontwaakt,' roept hij, vooraleer het te laat is! Ja, mobiel wordt het zevende massamedium, maar nee, het zal volkomen verschillen van alle voorgaande media. Marketers, beklim die leercurve nu, is de boodschap.

En tot slot gaat er een soortgelijke waarschuwing uit naar Silicon Valley. Web 2.0, blogging, IM, multimedia, niets is heilig en alles zal sneven in het aangezicht van de Almighty iPhone. Na 29 juni is de wereld een ander oord geworden. Wie niet wil achterblijven, begint nu aan zijn heropvoeding. Wie wacht tot na de vakantie komt definitief te laat.

Even afgezien van alle hyperbolen in Tomi Ahonens verhaal, kun je ook het tegendeel beweren. Aan het andere eind van het spectrum vind je bijvoorbeeld , die smalend verhaalt hoe een provinciaal krantje in het midwestelijke Dayton, Ohio, kritiekloos een verhaaltje afdrukt over een student die zijn mobieltje heeft opgebrand met 1725 tekstberichten. Kijk toch eens, zegt de blogger, hoe weinig die Yanks snappen van zelfs zoiets elementairs als SMSjes versturen. Geen krant in Nederland, zelfs geen Wegenerkrant, had zich hiermee belachelijk durven maken.

Het is waar, Amerikanen lopen ver achter op Europa en Azie waar het mobielgebruik betreft. En die hype rond de iPhone moet je op zijn minst ten dele zien in het licht van de gauw gevulde kinderhand. Leg zo'n iPhone eens naast een Nokia N95, een LG KE850, of een . Die slaan toch ook geen slecht figuur?

En Nokia is ongeveer driemaal het ontwikkeltempo gewend van dat van Apple. De iPhone is niet eens 3G, en voordat de nieuwe versie op de markt komt die dat wel heeft, is Nokia alweer drie generaties verder. Nokia verkocht , en meer dan 120 miljoen van het eerstvolgende. Analysten voorspellen .

De iPhone dus een hype? Misschien. Toch kan ik me niet helemaal onttrekken aan het idee dat de machtige Apple-marketingmachine het mobiele telefoonwereldje eens ruw gaat opschudden, en een paar hoognodige nieuwe techieken met kracht gaat bijbrengen. Veel hangt af van de durf die Apple wil tonen in deze voor hen compleet nieuwe produktcategorie.

De eerste tekenen zijn wat dat laatste betreft niet veelbelovend. In plaats van de in de industrie gebruikelijke deals links te laten liggen, heeft Apple zijn ziel verkocht aan AT&T, die de eerste is die de nieuwe telefoon gesubsidieerd met abonnementen mag aanbieden. Waarom niet gebroken met die traditie, de koehandeltelecommers het nakijken gegeven en het ding gewoon in de winkel gelegd? 1-0 Voor de telco's.

Maar de wedstrijd is nog maar amper begonnen. Wie het weet, mag het zeggen.

iPhone, waterscheiding of natte vaatdoek? Reacties welkom, Molbloggers!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie