Weliswaar geen Aziatisch nieuws van Uw correspondent in Singapore, maar in plaats daarvan een nieuwtje uit Engeland. De reden? Deze combinatie van mijn favoriete marketinginnovatie (responscodes, bijvoorbeeld hier en hier) en Molblogs grootste toeristenattractie (meer dan 620,000 dagjesmensen op het moment van deze post) kon ik niet ongemerkt laten passeren.
H&M heeft responscodes ingebed in posters en printadvertenties. Respondenten die hun telefoon op de code richten, komen terecht op een mobiele website van waaruit ze onmiddellijk kunnen bestellen.
Die telefoon moet dan overigens wel een semacode-lezertje aan boord hebben. Veel nieuwe Nokia-telefoons zijn er inmiddels standaard mee uitgerust.
H&M hoopt hiermee twee vliegen in een klap te slaan: het aantrekken van trendsettende impulskopers, en aanhoudende aandacht voor het merk op Molblog.
Dat eerste kon weleens tegenvallen. Semacode is maar een van vele responscode-standaards. (Andere zijn Zapcode, Shotcode, HCCB, QR en ga zo maar door.) Dit soort akties kan pas echt effectief worden als mensen zonder zich af te vragen of ze wel de juiste lezer in huis hebben, gewoon kunnen richten en kopen.
Het tweede doel is inmiddels voorlopig weer bereikt.
(Bron: My Digital Life.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!