Het minst gelezen boek van Nederland

De Telefoongids is volgens de uitgevers het meest gelezen boek van Nederland. Maar waarschijnlijk verdwijnen er dit jaar meer exemplaren dan ooit ongelezen in de papierbak of op de afvalberg. Daarom nomineer ik het boek nu alvast voor het minst gelezen boek van Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds de overname van de Gouden Gids door De Telefoongids is het bedrijf druk bezig geweest de bedrijven en de producten samen te voegen. Werden er vorig jaar nog twee aparte gidsen gedrukt en verspreid, sinds dit jaar verschijnen de gidsen in één gecombineerd dik boek.

Het boek wordt in 28 regio’s huis-aan-huis verspreid in een totale oplage van 7 miljoen. Het combineren van de beide gidsen betekent weliswaar een besparing voor het bedrijf en voor het milieu, toch verdwijnen er nog steeds duizenden kilo’s papier ongebruikt in het afval, omdat de gidsen ongevraagd bezorgd worden bij mensen die er totaal geen prijs op stellen. Zelfs een Nee/Nee sticker van op de brievenbus blijkt niet te helpen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Het bedrijf achter De Telefoongids en Gouden Gids realiseert zich dat het verspreiden van zoveel papier niet maatschappelijk verantwoord is. Als tegenprestatie organiseert het bedrijf daarom de actie ‘Boeken voor Boeken’. Scholieren in het hele land worden daarin opgeroepen oude telefoongidsen en gouden gidsen te verzamelen, zodat ze gerecycled kunnen worden tot nieuwe leesboeken. “Er zijn in totaal wel meer dan 8 miljoen gidsen in Nederland. Dat zijn 80 voetbalvelden vol met gidsen!” schrijft men trots op de website .

Daarnaast stelt De Telefoongids dit jaar 500.000 Euro beschikbaar voor lokale goede doelen in Nederland. Via de kunnen mensen goede doelen nomineren die in aanmerking komen voor een deel van dat bedrag. Het gaat om lokale initiatieven die leiden tot verbetering van een situatie en die snel gerealiseerd kunnen worden. Een onafhankelijke jury selecteert per regio maximaal vijf goede doelen en let daarbij op het aantal nominaties, de motivatie en de maatschappelijke relevantie.

Met dergelijke acties toont De Telefoongids dus goede wil, maar het laat ook kansen liggen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het legt de bal nu vooral buiten de onderneming, bij de burger. Voor de lokale betrokkenheid is dat weliswaar goed, maar erg geloofwaardig is deze manier van maatschappelijk verantwoord ondernemen niet. Pas wanneer management en medewerkers zich daadwerkelijk betrokken voelen bij de maatschappelijke activiteiten van een onderneming is het geloofwaardig. Voorkomen is beter dan genezen. En een beter milieu begint nog steeds bij .

Lokale initiatieven

Opzeggen bij de De Telefoongids kan nu alleen nog schriftelijk. Via een bon in de gids kan men aangeven geen papieren gids meer te willen ontvangen. Jelle Ursem uit Den Haag startte daarom al een jaar geleden een handtekeningenactie via zijn website . Deze actie was bedoeld om het overschot aan zinloos gedrukte telefoongidsen drastisch omlaag te brengen en een online opt-out mogelijkheid te bieden. Inmiddels hebben bijna 20.000 mensen via de site aangegeven dat ze geen gidsen meer willen ontvangen. Toch blijken veel van deze mensen de gids dit jaar weer ongevraagd te ontvangen.

Vorige week was de regio Amsterdam aan de beurt. Gidsen die niet door de brievenbus pasten werden op de stoep achtergelaten of opgestapeld in trappenhuizen. Ook Cosmo Wassenaar ergerde zich daaraan. "Omdat de nieuwe editie van de telefoongids in mijn regio vaak gewoon voor de deur (en dus op straat) wordt gedropt, zorgen de niet gewenste gidsen voor veel zwerfafval”, aldus de heer Wassenaar. Hij wil dat de distributeurs de verschillende ontvangers eerst vragen of zij de gids wel daadwerkelijk willen hebben, om daarna gericht en dus geadresseerd de gidsen te kunnen distribueren. “Na navraag in mijn buurt, waar nu nog ettelijke tientallen gidsen op straat liggen, blijkt dat heel veel mensen totaal geen behoefte aan de gids hebben en deze ook niet wensen te ontvangen”.

Cosmo Wassenaar werkte een aantal jaar geleden nog als schipper op de Rainbow Warrior van Greenpeace. Nu maakt hij slim gebruik van de goede doelenactie van De Telefoongids zelf. Vorige week hij KPN, als mede-uitgever van de gids, voor een bijdrage uit de goede doelenpot. Met het geld uit de pot en met goede wil van KPN kan het distributiebeleid van de uitgevers duurzamer gemaakt worden. Of het initiatief van Cosmo Wassenaar in aanmerking komt voor een bijdrage, wordt in december bepaald door de jury.

Nieuwe maatschappelijk verantwoorde koers?

Begin oktober maakte De Telefoongids dat oud KPN-er Joris van Oers per 1 december 2009 de nieuwe baas van het bedrijf wordt. Hij volgt Peter Darpö op, die de integratie van De Telefoongids en de Gouden Gids leidde. Van Oers zei: “Ik ben heel enthousiast over deze nieuwe uitdagende rol omdat het interessante tijden zijn voor De Telefoongids". Aan Van Oers de taak om de koers van het bedrijf zodanig te kiezen dat het bedrijf zelf ook maatschappelijk verantwoord gaat ondernemen, zodat er minder gidsen ongelezen in de papierbak verdwijnen en De Telefoongids dus niet het minst gelezen boek van Nederland wordt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie