De afgelopen twee maanden heeft McDonald’s enkele items van het menu geschrapt, waaronder de Angus Third Pounder en de fruit/walnoot salades. En er is gaat nog meer geschrapt worden, volgens het Bloomberg rapport, waarin staat dat McDonald’s franchisefilialen in oktober een e-mail hebben gekregen met andere items die misschien geschrapt moeten worden.
Woordvoerster van McDonald’s, Danya Proud, wil niet zeggen of het rapport waar is of niet en zegt tegen Quartz: ‘We hebben altijd items toegevoegd en verwijderd op het menu. Dat is niets nieuws.’
Maar de grootste fastfoodrestaurant keten wil misscehin toch zijn strategie aanpassen, aangezien sommige ideeën al oud zijn op het moment dat ze worden geïntroduceerd (waaronder de McJordan burger, bedacht in de hoogtijdagen van Michael Jordan, uiennuggetes, McPizza en salade in bekertjes). Afgelopen oktober daalden voor het eerst de verkopen ten opzichte van de vorige perioden. Dit jaar daalde de verkoop in de Verenigde Staten met 1,2% gedurende het eerste kwartaal. McDonald’s reageerde hierop door nieuwe items toe te voegen aan het menu.
Maar er is reden om aan te nemen dat minder meer aan het worden is in de wereld van fastfood. In een onderzoek gedaan door de Nation’s Restaurant News and WD Partners, gaven respondenten aan dat de variëteit op het menu de zesde belangrijkste factor was, uit tien elementen bij limited-service restaurants, na de kwaliteit, hygiëne en service.
Het schrappen van de McDonald’s Angusburger werd gezien als een stap in die richting, maar andere (premium) hamburgerketens zoals Five Gives gingen verder in het downgraden van hun menu sinds de financiële crisis. Een beter idee voor McDonald’s zou zijn geweest om zich te meten aan het minimalistisch Five Guys menu. Five Guys menu:
Ook andere ketens gaan voor gesimplificeerde menu’s, zoals de burrito keten Chipotle, die vijf items aanbiedt. In-N-Out Burger biedt zelfs maar vier hoofdgerechten aan (afgezien van een customize optie in het geheime menu). Ter vergelijking: McDonald’s verkoopt 145 items, volgens Datassential, die onderzoek doet naar restaurantmenu’s. Hier vallen meer dan een dozijn desserts onder, meer dan tien soorten salade en bijna zestig burgers, sandwiches en wraps, volgens de Amerikaanse McDonald’s website. Te veel keus is niet altijd wat klanten willen.
Dit artikel is gebaseerd op een artikel op Quartz, het originele artikel is hier te lezen: Quartz.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!