Laat dat het begin zijn van een nieuwe manier van B2B-marketing. Een manier van communiceren waarbij de gemiddelde communicatie-uiting wat meer sjeu heeft dan de gangbare rechtlijnigheid, zakelijkheid en soms regelrechte saaiheid die het kenmerk vormen van veel B2B-marketing.
Door die onpersoonlijke aanpak lopen merken die hun bestaansrecht ontlenen aan andere merken wat mij betreft grote kansen mis. Toegegeven, zakelijke aankoopbeslissingen gaan vaak over grotere bedragen. Er komt veel meer ratio bij kijken en het besluitvormingsproces kent veel meer rollen in de zogenaamde decision making unit (DMU) dan bij een consumentenaankoop. Maar de mensen die een rol in het aankoopproces vervullen zijn mensen zoals jij en ik.
'Het jaar waarin B2B-marketing wat meer brille gaat tonen.'
Met eigen emoties en overtuigingen. Als ik op maandagmorgen m’n jeans en sneakers verruil voor m’n Baldessarini-pak maakt dat me heus geen ander mens. 2014 wordt wat mij betreft het jaar waarin B2B-marketing wat meer brille gaat tonen. Op z’n minst zo nu en dan wat mondhoeken even verlost van de zwaartekracht. Dat is één.
Een andere kansrijke ontwikkeling voor de B2B-marketeer in 2014 vormt event-driven marketing. Waarbij de boodschap is afgestemd op inzicht in individueel gedrag en persoonlijke voorkeuren. Per rol in de DMU. En dan hoef je niet meteen je portemonnee te trekken voor een budgetverslindende marketing automation-oplossing. Met iets simpels als een multi-step e-mail campagne of programma kun je al veel bereiken. Kortom, B2B kopers zijn net mensen!
Dit artikel is trend 9. uit het the valley Trendrapport 2014. Klik hier voor het volledige rapport.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!