De Hartstichting kiest samen met bureau Kingsday voor een nieuwe strategische richting. De ernst en urgentie van hart- en vaatziekten staan niet meer centraal, maar juist concrete oplossingen waaraan de stichting werkt.
Beeldvormingsonderzoek
Dit doen ze op basis van een beeldvormingsonderzoek. Het initiatief hiervoor kwam van Caroline Wink. Zij begon anderhalf jaar geleden als merk- en communicatiestrateeg bij de Hartstichting. ‘Ik vind het altijd belangrijk om te snappen hoe de doelgroep denkt. Daarom wilde ik meteen een onderzoek doen.’
Daaruit bleek dat mensen hart- en vaatziekten minder ernstig en urgent vinden dan ze in werkelijkheid zijn. Mensen denken dat er al veel mogelijk is, er goed mee te leven valt en betrekken het niet op zichzelf. Sicco Beerda van Kingsday werkt al drieënhalf jaar samen met de Hartstichting. Hij vertelt dat voorgaande campagnes vooral gingen over de ernst en urgentie van hart- en vaatziekten. ‘Daardoor steeg het bewustzijn. Nu nog concrete steun voor de stichting, bijvoorbeeld door donaties.’
Nieuwe strategische richting
‘Op basis van het onderzoek hebben we een nieuwe strategische richting gekozen’, vertelt Wink. ‘We maken de zaken meer concreet en laten zien wat we doen en waarom dat nodig is. Mensen moeten het op zichzelf betrekken.’
Beerda: ‘De boodschap is: we zijn iets op het spoor, voor jou. Maar we zijn er nog niet, we hebben jouw hulp nodig.’
De nieuwe strategie gaat van start met de tv-reclame ‘Bloeddruppel’. Deze video zoomt in op een vallende bloeddruppel, terwijl de voice-over uitlegt dat onderzoekers met één zo’n druppel kunnen ontdekken welk risico je loopt op een hartinfarct.
Wink: ‘Dit is pas de eerste stap. In al onze campagnes staan concrete oplossingen voortaan centraal.’
Hartstichting bloeddruppel from KINGSDAY on Vimeo.
Credits:
Bureau: Kingsday
Productiemaatschappij: Czar Jr.
Regisseur: Eché Janga
Muziek: Audentity
Mediabureaus: Initiative
Post-productie/ 3D: Ambassadors