De onderzoekers kwamen tot de opmerkelijke conclusie dat de consument BP weliswaar tijdelijk heeft gestraft na de milieuramp, maar dat die straf significant minder was als mensen voor de ramp de BP-campagne 'Beyond Petroleum' hadden gezien. Met andere woorden, groene advertenties hebben een meetbaar effect gehad op de aankoopbeslissingen van de consumenten in de nasleep van de olieramp. Dat meldt de Harvard Business Review.
Effect reclame
In een zogenoemd working paper onderzoekt het National Bureau of Research in de VS het effect van reclame op oliemaatschappij BP. Hiervoor hebben economen van de Universiteit van Maryland, University of Michigan, en Brown berekend wat de invloed was van BP's ‘groene reclamecampagnes’ voor 2010 op de onderneming ná de olieramp in dat jaar. Met behulp van de gasprijzen, verkoopcijfers, consumentenvoorkeuren en de gegevens over de advertentie-uitgaven van BP bekeken ze wat greenwashing voor een invloed had op de consument later.
Trouw pompeigenaren
Daaruit kwam dus na voren dat greenwashing vooraf BP heeft geholpen na de ramp. Hoe meer geld BP had uitgegeven aan groene reclame in een gebied des te minder zwaar werd het olieconcern in die regio gestraft. Dat betrof niet alleen consumenten, er waren in die gebieden ook duidelijk minder pompeigenaren die van het merk BP af wilden. Verder bleek ook nog dat milieubewuste consumenten de oliemaatschappij harder straften en dat de rijke consument BP weer minder kwalijk nam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!