A Bear’s-Eye View of Yellowstone
Creatie: Hello Monday
De mei-editie van National Geographic magazine staat geheel in het teken van Yellowstone, één van de drukst bezochte nationale parken van de VS. Ter aankondiging maakte National Geographic A Bear’s-Eye View of Yellowstone; een interactieve reis die episodes uit het leven van vier Yellowstone beren laat zien. De beren werden hiervoor uitgerust met een halsband met zender en camera waarmee hun doen en laten tot in detail kon worden vastgelegd.
Iedere beer heeft zijn eigen hoofdstuk op de site, dat telkens wordt ingeleid met een korte introductie van een Yellowstone bioloog. Door te scrollen beweeg je je vervolgens over een kaart die de looproute van de beer door het park weergeeft. Aan verschillende locaties zijn korte video’s verbonden, geschoten uit het perspectief van de beer (te herkennen aan de grote snuit bovenin beeld). Korte alinea’s, audio fragmenten en quotes van de biologen geven tekst en uitleg bij wat je ziet. Zo leren we hoe een oude Grizzly zich klaar maakt voor de winterslaap en volgen we een zwarte beer die zich ontpopt tot kannibaal.
De site geeft een interessant kijkje in het leven van de beren. Hoe bereiden ze zich voor op de winter? Welke afstanden leggen ze af? Wat eten ze nu precies? Een lekker voerproefje op het aankomende National Geographic magazine, of een bezoekje aan Yellowstone zelf.
Converse: On The Roofs
Creatie: MediaMonks, Anomaly
Urban free climbing is een extreme sport waarbij mensen hoge gebouwen beklimmen zonder enige beveiliging. Het Russische duo van OnTheRoof bedwong zo onder andere de piramide van Cheops, de kathedraal van Keulen en de Shanghai tower. Ter promotie van de Converse Chuck II, de nieuwe extra comfortabele variant van de klassieke Chuck, beklommen ze een 75-verdiepingen tellende wolkenkrabber in Moskou.
Converse: On The Roofs is een interactieve site waar bezoekers deze ervaring kunnen meemaken. In een dynamische video, geschoten door camera’s aan het hoofd en de handen van de mannen word je meegenomen tijdens de klim, waarbij op subtiele wijze af en toe de sneakers van de klimmers in beeld komen.
Met name op mobiel komt de user experience van de site goed tot zijn recht. Simpele interactieve elementen geven je controle over zaken die ze onderweg tegen komen. Door een zigzag beweging met je vinger (of muis) over je scherm te maken laat je het duo bijvoorbeeld over een hek klimmen, door te scrollen laat je ze trappen oplopen en door je vinger lang op je scherm te houden open je een luik dat hen toegang geeft tot een volgende verdieping.
Onderweg krijg je de mogelijkheid om het uitzicht te bekijken in een 360 graden video en over de rand van het gebouw te gluren. De ervaring eindigt met een drone-shot van de klimmers op de top van het gebouw. De ‘kopen’ en ‘delen’ buttons die van begin tot eind onderaan in beeld stonden worden tenslotte groot in het eindscherm weergegeven. Een goed rond verhaal, en een strakke site.
Virtual Art Sessions
Creatie: Google Data Arts Team, Potato
Virtual Reality is booming. Hoewel we pas aan het begin staan van het VR-tijdperk hebben grote merken als Tommy Hilfiger, The New York Times, Marriott en Volvo de technologie al omarmd. En dankzij de introductie van VR-sets voor consumenten worden er steeds meer nieuwe, interessante manieren verzonnen om de VR toe te passen.
Google’s Tilt Brush bijvoorbeeld tovert de controllers van de HTC Vive VR-set om tot virtuele verfkwasten. Om te laten zien wat je hiermee kunt bereiken zette Google zes kunstenaars van verschillende disciplines met de Tilt Brush aan het werk.
Virtual Art Sessions laat zien hoe zij dit nieuwe medium eigen maken. In zes video’s worden data van de totstandkoming van ieder kunstwerk gecombineerd met een digitale opname van de maker in actie. In deze virtuele 360° omgeving kunnen bezoekers het proces vanuit iedere hoek volgen door om de scenes heen te bewegen.
Een mooie vertaling van een 3D medium naar je 2D scherm, waarbij je echt een gevoel krijgt hoe het moet zijn om Tilt Brush te gebruiken.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete Site Of The Day inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!