Dit werkt niet!
1. Persevents die 100% op de pers gericht zijn.
‘Introduceer je een nieuw product? Vergeet het 100% persevent. Journalisten zijn druk en hebben op het laatste moment geen zin. Je lijst met 'aanmeldingen' is nooit zeker dus zorg dat je event vooral interessant is voor je directe doelgroep’. (JG). Sowieso is het persevent aan erosie onderhevig: redacties zijn steeds meer onderbezet en bezoeken persevents steeds selectiever. (FP)
2. Denken in termen van free publicity.
‘There is no such thing as a free lunch. Als je klant graag gratis aandacht wil in een publicatie, moet deze ook bereid zijn om te investeren in die publicatie. Met dat begrip kun je als PR-professional inhoud geven aan betaalde, en gratis aandacht voor je klant.’ (WV)
3. Gratis bloggers.
‘Ik ronsel wel 20 bloggers voor mijn event, die schrijven toch wel’: die dagen zijn voorbij. De blogs met invloed zijn steeds meer kleine mediabedrijven die commercieel opereren. Kom jij met een commerciële boodschap, dan vragen ook bloggers steeds vaker geld. Heb je écht iets relevants in handen, dan is de mooie "vrije publiciteit" wel haalbaar. (JG)
4. Schieten met hagel.
Media worden steeds meer persoonlijk en specifieker afgestemd op interesse van de doelgroep. De brede persmailing is van vroeger. (FP)
5. Alleen de media als doelgroep. Een PR-plan dat zich focust op alleen de media voldoet niet meer. De media hebben een bepalende rol in het beïnvloeden van de mind set van het grote publiek. Maar in veelvoorkomende gevallen is het grote publiek niet de beslisser of de klant die handelt in het belang van de opdrachtgever. Dat vraagt om een gedifferentieerde benadering binnen het hele stakeholderveld. (HV)
6. Alleen persberichten. Organisaties zijn toch vaak terughoudend in de interactie met media en kiezen daarom vaak voor eenrichtingsverkeer: het persbericht. Hiermee bouw je geen relatie of vertrouwen op en dus geen effectieve PR. (HV)
7. Onder embargo versturen. Werkt alleen als het groots nieuws is en als je het kortsluit met één medium. (FP)
8. Nabellen. Werk averechts, want is irritant voor media. Voor persevents kan het nog steeds werken. (FP)
Dit werkt wel!
1. Go digital. De taal van nu is steeds meer digitaal. Elke PR-taktiek moet inspelen op het uitdijende online medialandschap. PR-adviseurs die zich geen raad weten met vormgeving, social media en bloggen, kwijnen weg. Wat moet een opdrachtgever met een adviseur zonder online profiel? (PHC)
2. Gebruik social media newsrooms. Daarin kan op verschillende platforms content worden gedeeld met media. Video/YouTube wordt daarbij steeds belangrijker. (FP)
3. Wees zelf het medium. Gericht proactief contentmanagementbeleid waarmee een organisatie of merk voor de omgeving relevante content zelf publiceert om daarmee in een informatiebehoefte bij de stakeholders te voorzien. (FP)
4. Combineer de kracht van meerdere klanten. Een offline evenement is nog steeds interessant als je meerdere bedrijven bundelt en in contact brengt met de pers. Een evenement als PRESSzone, waar meerdere consumer electronic-bedrijven hun nieuwste gadgets laten zien, is daar een goed voorbeeld van. (WV)
5. Wees persoonlijk. Een professional moet maximaal rekening houden met de ontvanger, zowel qua inhoud als vorm. Daarbij geldt nog steeds: the medium is the message. Dus niet een persbericht faxen of tweeten. En geen zware pdf's mailen. Wel zorgen voor een goed verhaal, natuurlijk, dat naadloos past bij de ontvanger. In woord EN beeld. En weet met wie je spreekt als je nabelt. Dat is een klassieke PR-vaardigheid die permanente bijscholing behoeft. Wat moet een opdrachtgever met een adviseur zonder netwerk? (PHC)
Bovenstaande bijdrage kwam tot stand met medewerking van Jos Govaart (Coopr), Frank Peters (Virtus Communications) Hanneke Verburg (Winkelman van Hessen), Willemijn Vader (Whizzpr), Piet Hein Coebergh (Hogeschool Leiden, Coebergh PR)