Frank Lammers is slecht voor Jumbo

Hou nou toch eens op met die typetjes en ga weer eens echt communiceren voor je klanten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Reclamejongens denken graag in typetjes. Denken dat de wereld maakbaar is en weten elke keer weer opnieuw klanten te interesseren voor mannetjes en vrouwtjes die de ‘Brand Loyalty’ en de ‘Brand Identity’ weten uit te stralen. Jargon om te verbloemen dat het reclamevak geen wetenschap is maar meer lijkt op schijfschieten op de Kermis. Reclamejongens weten het ook niet, maar de onzekerheid mag blijkbaar niet getoond worden.

Grappig is het bijvoorbeeld dat de mevrouw die tot voor een paar jaar geleden het ‘Super de Boer-vrouwtje’ deed, nu is gekoppeld aan een keuken-boer. Ook een soort boer maar of de ‘Brand Identity’ dezelfde is waag ik te betwijfelen. Hoe hebben ze dit verkocht? Op zich best knap, maar de klant wordt genaaid. Hetzelfde geldt voor het typetje dat Frank Lammers nu neerzet voor de Jumbo-reclame. Natuurlijk best wel grappig, maar op de keper beschouwt een onverzorgde inactieve veel te dikke veertiger met een jong gezin en een (te) lekker wijf. Dat kan toch niet het gezicht van ‘Hallo Jumbo’ zijn? Jumbo is energiek, fit, sportief en vooruitlopend. Nu, dat is het typetje Frank Lammers zeker niet. Waarbij overigens betwijfeld mag worden of hij een typetje speelt. Ik zag hem recent in een ‘draaimolen’ hangen, bedelend om ‘crowd-funding’ geld. Dat zag er niet al te fris uit, precies het mannetje van Jumbo met die te dikke pens in een racebroekje. Volgens mij speelt hij zichzelf, is hij authentiek. Alleen het (te) lekkere wijf ontbreekt. Ik zag recentelijk immers zijn trouwfoto in de altijd betrouwbare Telegraaf.

Hou nou toch eens op met die typetjes en ga weer eens echt communiceren voor je klanten. Albert Heijn heeft inmiddels een paar pogingen gedaan in het ‘Harry-Loze-Tijdperk’. Geen slechte beurt al is het onmiddellijk terugvallen op de stem van Harry een beetje een zwaktebod. Waarschijnlijk koudwatervrees. Ik hoop dat het reclamebureau van Appie meer in zijn mars heeft dan dit. Is het niet in staat om de kwaliteiten van Albert Heijn op een volwassen manier voor het voetlicht te brengen, dan verliest het op zeker haar belangrijkste klant. Nokken met die typetjes dus, laat zien dat reclame een ambacht is. Een echt vak, niet geschikt voor malloten.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Lank Frammers
Jeetje wat een generiek stukje tekst zeg. Zeker effe inspiratieloos ofzo. Geeft niet hoor, maar typetjes werken al goed op TV sinds, nou, sinds ver voor TV eigenlijk dus. Dat laat ik liever mijn programma doorbreken dan de vereidelde buurt-flyers met informatie die ik sneller, nauwkeuriger en eventueel zelfs rustiger op kan zoeken op internet. Over de legendarische tijd dat supermarkten daadwerkelijk nog wel communiceerden met hun klanten kan ik helaas ook geen bronnen vinden. Gelukkig zitten alle malloten in het reclamevak, en werken er in journalistiek alleen maar slimme mensen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie