Fox Home Entertainment en ThinkJam, een Amerikaans bureau gespecialiseerd in digitale pr en marketing, hebben hun excuses aangeboden voor ‘de slechte timing’ van een campagne voor de dvd-release van de Sleepy Hollow-show, een Amerikaanse televisieserie. Beide riepen 2 september ter promotie uit tot ‘nationale onthoofdingsdag’, juist de dag dat de terroristische groep ISIS de onthoofdingsvideo van de Amerikaanse journalist Steven Sotloff naar buiten bracht.
Apocalyps
De tv-serie Sleepy Hollow-show is gebaseerd op The Legend of Sleepy Hollow van Washington Irving uit 1820. In dat verhaal sneuvelt Ichabod Crane in 1781 op het slagveld nadat hij zelf een Brits ruiter onthoofde. Die ruiter bleek de Dood te zijn, een van de vier ruiters van de Apocalyps.
Pitch
Het leek ThinkJam een Fox een goed idee de tv-serie dit thema als uitgangspunt te nemen voor de promotie. Het riep een zogeheten Nationale Onthoofding Dag in het leven en pitchte deze bij journalisten. Dat bleek een nogal ongelukkige keuze te zijn.
Fox Home Entertainment heeft inmiddels verontschuldigingen aangeboden: ‘Wij betreuren de ongelukkige timing van onze aankondiging en onze diepste medeleven gaan uit naar de families van alle betrokkenen’.
Mail al verstuurd
Ook ThinkJam kwam met excuses. ‘Het tragische nieuws van de dood van Steven Sotloff verspreidde zich op het web toen de email al was verzonden.’
De excuses zijn overigens wel wat potsierlijk, want twee weken geleden werd de Amerikaanse fotojournalist James Wright Foley al door ISIS onthoofd, evenals een Koerdische gevangene kort daarna. Campagne voeren met onthoofdingsdag is sowieso geen goed idee in deze tijd.