Het rapport van KPMG geeft aan dat nu al 28% van de bedrijven geen kerstpakket aan de werknemers meer zal geven. Dit betekent dat naar de huidige verwachting 1.2 miljoen gezinnen het dit jaar zonder het traditionele kerstpakket moeten doen. Maar omdat 67% van de bedrijven er nog geen definitief besluit over heeft genomen, is het voor nog eens 1.6 miljoen huishoudens maar de vraag of zij een kerstpakket krijgen. Mogelijk raken in totaal bijna 3 miljoen Nederlanders gedupeerd.
Uit een representatief onderzoek van Maurice de Hond onder de Nederlandse bevolking blijkt dat tweederde van de Nederlanders het kerstpakket beschouwt als een Nederlandse familietraditie. Deze dreigt nu door de feestdagenregeling uit de samenleving te verdwijnen.
De maatregel, die op 1 januari 2003 werd ingevoerd, maakt een einde aan de mogelijkheid voor bedrijven een belastingvrij kerstpakket cadeau te geven aan hun personeel. Volgens de nieuwe regeling moet over de waarde van het kerstpakket loonbelasting worden betaald, hetzij door de werkgever, hetzij door de werknemer. Voor de werkgever die de loonbelasting op zich neemt, wordt het kerstpakket gemiddeld 60 tot 75% duurder.
Voor de sector betekent de maatregel een verlies van 1.000 banen, vooral onder jongeren en lager opgeleiden, en een omzetdaling van zeker 49 miljoen.
René Roorda, adjunct-directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel: "Deze wet kost ruim 61 miljoen: voor elke euro die de overheid met deze maatregel denkt te bezuinigen, levert de samenleving in. De totale kosten voor de samenleving die ontstaan door onder andere het verlies van werkgelegenheid zijn twee keer zo groot als de veronderstelde inkomsten. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het de bedoeling van het kabinet en parlement is geweest om een extra kostenpost te creëren."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!