Een nieuwe vorm van experiential marketing is de merkervaring. In opzet lijkt het bieden van merkervaringen veel op het aloude field marketing, maar de merkervaring gaat een stap verder.
Het verschil zit hem in de diepte van de ervaring. Bij de interactie met een merk, bijvoorbeeld via sampling, gaat het er om zoveel mogelijk zintuigen bij de ervaring te betrekken. Zo wordt de impact van de merkervaring maximaal en blijft de emotionele reactie het langst in de herinnering.
Hoe veeleisender en verveelder de consument wordt, des te extremer merkervaringen moeten zijn. Het werken met niet-traditionele, live media maakt het mogelijk alle mogelijke, soms bizarre, experimenten uit te voeren.
Wel vergt een dergelijke aanpak veel van het betrokken personeel. Dat moet extra training krijgen en een grote flexibiliteit bezitten. Verder is het nuttig evenementen die bijdragen aan de merkervaring te integreren met meer traditionele marketingvormen.
Live activiteiten moeten naadloos kunnen overgaan in andere marketingdisciplines. Experiential marketing kan niet opereren in een vacuüm en isolatie beperkt de potentiële impact.
Eerder vandaag is er een posting gedaan met de vraag of het onderwijs marketing nodig heeft. Dit lijkt mij wel, maar ik wil een 5e stelling toevoegen: De onderwijsinstellingen kunnen veel (meer) uit de ervaringsmomenten, zoals een opendag en proefstuderen halen, omdat dit de keuze kan maken of breken.
Bron: Admap.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!