Nederland sluit Eurobest 2014 (gehouden in Helsinki) af met 13 bekroningen. Er was 1 keer goud, 6 keer zilver, 5 keer brons en 1 bekroning voor innovatie. (Zie toelichting onderaan.)
De oogst valt een stuk magerder uit dan de 24 bekroningen van vorig jaar. Toen was er 2 keer goud, 11 keer zilver en 11 keer brons was. (De campagne Space van KLM door DDB & Tribal was vorig jaar goed voor 8 bekroningen.)
DDB & Tribal Amsterdam deed het met 3 zilveren awards wederom het best op Eurobest. Wieden + Kennedy Amsterdam volgt met 1 keer zilver en 2 keer brons. Het goud was voor 72andsunny voor Google Nightwalk (productie: MediaMonks). Opvallend is de aanwezigheid van mediabureau Starcom op de lijst met 1 zilver en 1 brons.
Hieronder alle bekroningen per categorie opgesomd.
Branded Content & Entertainment
Brons: #firstconcert, Vodafone Netherlands, Achtung! Amsterdam
Design
Zilver: The Legendary Posters, Heineken, Wieden + Kennedy Amsterdam
Film
Zilver: Why wait until it’s too late? (versie Leo), Dela, Ogilvy & Mather Amsterdam
Brons: The Odyssey, Heineken, Wieden + Kennedy Amsterdam
Innovation
Innovation Eurobest:
Brain Trip, Centraal Museum Utrecht, Rhinofly
Interactive
Goud: Google Night Walk, Google, 72andsunny Amsterdam
Zilver: Schiphol destination unknown, Amsterdam Schiphol, FHV BBDO
Brons: Life Size Messi, Electronic Arts, Wieden + Kennedy Amsterdam
Media
Zilver: #sharethesofa, Heineken, gezamenlijke inzending van Starcom Amsterdam en DDB & Tribal Worldwide Amsterdam
Brons: Dead Man Tweeting, ALS Foundation Netherlands, Publicis Amsterdam, Publicis Amsterdam, (mediabureau is Starcom Amsterdam)
Brons: #DMDS – Dance More Drink Slow, Heineken, gezamenlijke inzending van Starcom Amsterdam en Publicis Italy Milan
Radio
Zilver: Girlfriend, Tomtom, DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: Kate, Tomtom, DDB & Tribal Amsterdam
Niet verzilverd
Nederlandse shortlistvermeldingen in de categorieën Film Craft, Outdoor
en PR werden niet verzilverd.
Geen shortlistvermeldingen
In de categorieën Direct, Mobile, Print, Promo & Activation, Print & Poster Craft en Integrated wisten Nederlandse bureaus geen vermelding op de shortlists te bemachtigen.
Andere awards die zijn uitgereikt
Inaugural Media Network of the Year: Starcom MediaVest Group, (tweede plek voor PHD, OMD werd derde)
Agency of the Year: adam&eveDDB London (tweede werd The Cyranos McCann Barcelona, derde plaats voor Forsman & Bodenfors Gothenburg)
The Eurobest Golden Palm, voor het meest bekroonde productiebedrijf ging naar Folke Stockholm (tweede: Academy Films London, derde: MJZ London)
Independent Agency of the Year: Forsman & Bodenfors Gothenburg (runners up zijn Kolle Rebbe Hamburg en Jung von Matt Hamburg)
The Network of the Year award: DDB (Publicis en McCann werden tweede en derde)
Toelichting categorie Innovatie
In de categorie Innovation wordt behalve een Grand Prix slechts één type award uitgereikt: de Innovation Eurobest. De organisatie licht toe: 'Behalve de Grand Prix hebben we in deze categorie geen onderscheid in goud, zilver of brons. De award Innovation Eurobest is wel equivalent aan goud.'
Wijzigingen voorbehouden