PinkElephant wordt de ‘oude’ nieuwe naam van het Nederlandse IT-bedrijf Nobel. Manager marketing Gijs Verhallen legt uit waarom.
Het is bizar, zegt manager marketing Gijs Verhallen. ‘We hebben vandaag Pink Elephant Golfdag, de eerste editie onder onze nieuwe naam. Hoeveel mensen die ons in het Pink-T-shirt zien rondlopen naar ons toekomen en zeggen: “Wat leuk dat jullie weer actief zijn in de branche!”’
Mensen hebben een goed gevoel bij Pink Elephant, aldus Verhallen. ‘Het merk heeft historie en er is nog een IT-community die het bedrijf kent.’
Dat Pink Elephant van 2004 tot 2008, na de overname door Getronics vier jaar van de Nederlandse markt af was, weten weinig mensen, vermoedt Verhallen. De merkrechten voor Nederland werden teruggekocht door Willem Middelburg, een van de oprichters, die er een nieuwe onderneming van maakte, gericht op advisering en training. In 2010 kwam het herrezen Pink Elephant in handen van Nobel, dat vanaf februari dit jaar zelf ook grotendeels onder de naam Pink Elephant opereert.
Toen jullie met Nobel Pink Elephant kochten, ging dat om het merk of vooral de inhoudelijke handel?
‘In eerste instantie de inhoud. We hebben ze uit strategische overweging overgenomen om hun adviesdiensten en opleidingen aan onze portefeuille toe te kunnen voegen. Vervolgens zijn we als onderneming veranderd. We werden steeds meer een full-service dienstverlener. Vervolgens zijn we de naam Pink Elephant steeds meer gaan gebruiken in grote trajecten als aanbestedingen.’
Waarom?
‘Nobel werd toch steeds meer als te beperkt, als een soort IT-dienstverlener gezien. Van 2011 tot 2013 zagen we dat we bij veel opdrachten makkelijker binnenkwamen onder de naam Pink Elephant. We worden nu veel meer geassocieerd met customer intimacy en trusted partnership. We zijn in een ander speelveld terechtgekomen.’
En dat alleen door zo’n naam…
‘Nou, een naamsverandering is één, maar het gaat om transitie erachter. Het betekent wel dat je afscheid moet nemen van bepaald soort klanten, omdat je veel nieuwe klanten krijgt. Je hebt ook een nieuw soort werknemers nodig. Bovendien willen we ons met Pink Elephant internationaler gaan profileren en meer samenwerken met het netwerk van ruim 800 Pinkers, dat wereldwijd actief is. Een nieuwe naam is een onderdeel van dat geheel.’
Hoe hebben jullie de nieuwe identiteit ingevoerd?
‘Dat is een snelle omslag geweest. De beslissing is in derde kwartaal van vorig genomen, in februari is alles omgezet.’
Hoe brengen jullie het naar de markt?
‘Eerst gaat het om zichtbaarheid. We zijn sponsor van eredivisieclub Go Ahead Eagles en we gaan billboardcampagne voeren langs snelwegen. Half september is onze brandingcampagne begonnen. We willen meer lading geven aan het merk, ook buiten de IT-sector.’
Wat is jullie boodschap?
‘Dat techniek leidend is in het succes van bedrijven. We willen dat met inhoudelijke marketing vormgeven, dus meer gericht op kennisoverdracht. Neem de cloud. In marketing is het inmiddels een bekend begrip, maar veel van de bedrijven zijn nog niet zo ver. Die staan nog aan het begin van de transitie. De klant wil gewoon een kennisleider die hem begeleidt in zijn veranderproces. Het model om onze doelgroepen te bereiken is helemaal op zijn kop gezet.’
In welke zin?
‘Vroeger organiseerden we een evenement, en daar kwam je vanzelf in contact met je doelgroepen. Mensen komen nu niet meer zo snel naar je toe, je moet hen zien te bereiken, inspelen op de onderwerpen waarin ze verdieping zoeken. Van daaruit bouw je een relatie op, het persoonlijke komt pas later in het proces.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 10.