De DSB Groep, de grootste adverteerder in Vara TV Magazine, heeft haar advertentieactiviteiten in het weekblad stopgezet. Volgens Hans Wilbrink, directeur van Vara Uitgeverij, bedraagt de inkomstenderving ‘enkele tonnen per jaar’. Het concern van topman Dirk Scheringa is volgens Wilbrink tot een boycot overgegaan ‘omdat men bij DSB heeft geconstateerd dat de advertentieopbrengsten plotsklaps enorm in elkaar zijn gedonderd’. Aldus meldt Adformatie.
Het geldbedrijf zette het contract stop in de week dat het Vara-programma ‘Kassa’ DSB had aangepakt. Over de vraag of dat toeval is wil Wilbrink zich niet uitlaten. ‘DSB weigert de koppeling te maken, dus wie zijn wij dat wij dat wel doen. Maar als wij jarenlang wekelijks pagina's van DSB hebben en als dan plotseling de respons in elkaar dondert, zal dat vast wel met elkaar te maken hebben’, aldus Wilbrink.
DSB heeft Vara TV Magazine per brief laten weten ‘contact op te nemen zodra er weer een verbetering verwacht wordt’. Woordvoerder Klaas Wilting ontkent dat het plotseling stopzetten van het contract iets met de uitzending van Kassa heeft te maken. ‘Uit effectmetingen bleek de respons op onze advertenties in Vara TV Magazine nagenoeg nul te zijn. In het contract staat dat wij in dat geval het contract mogen stop zetten’, aldus Wilting.
Eerder annuleerde Scheringa al zijn advertenties in de KRO-omroepbladen en de NCRV Gids na een uitzending van KRO's Reporter over Scheringa's bemoeienis met het betaalde voetbal. En we herinneren ons nog DSB's dreiging Weekend en Actueel te boycotten als HP/De Tijd, ook van Audax, een voorgenomen kritisch verhaal over Scheringa zou publiceren. Dat verhaal werd uitgesteld, en alsnog gepubliceerd nadat de/enkele angels eruit leken te zijn gehaald. 'Het oorspronkelijke verhaal was inderdaad niet zo best", was de verklaring van het uitstel destijds van de zijde van de HP/De Tijd-redactie.
Heeft DSB Groep het recht dit te doen? Ik heb er lang over nagedacht. En vind van wel. Maar ik vind ook dat DSB niet van dat recht gebruik zou moeten maken. Er zijn andere, betere manieren om 'terug te vechten' tegen vermeend publicitair onrecht. En als er dan toch moeten worden geboycot, leg dan uit waarom. DSB streeft toch naar een ander corporate image, eentje van, ondermeer, transparantie?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!