Inhoudelijk fouten maken. Daar zijn communicatiebazen het meest voor bevreesd voor. Dat blijkt uit een onderzoek onder dan 530 pr-professionals door het Duitse News Aktuell en Faktenkontor. De vraag die de online respondenten zij kregen voorgelegd: Wat zijn de drie grootste angsten van de communicatiebazen?
De grootste vrees van communicatiechefs, aldus de respondenten, is dus van inhoudelijk aard. Ze willen absoluut geen fouten maken. Op de tweede plaats komt de angst om te mislukken op het moment dat het erop aan komt: tijdens een crisis. De derde vrees is het om genegeerd te worden door de top van het bedrijf of het bestuur.
Minder angst is er opvallend genoeg voor een zogeheten ‘shitstormen’ op sociale media, toch een van de grootste bedreigingen tegenwoordig. Nog geen kwart (24 procent) maakt zich druk over massale verontwaardiging via de sociale kanalen.
Ook blijkt dat journalisten inmiddels tot de comfortzone van pr-chefs behoren. Slechts zes procent ziet de tegellichtende journalisten als de grootste angst.
Nog minder vrees heeft de communicatieprofessionals voor publiekelijke optredens. Vijf procent van de PR-leiders lijdt aan podiumangst.
De top-9
1. Fouten in de inhoud (41 procent)
2. Mislukte crisiscommunicatie (38 procent)
3. Genegeerd worden door bedrijfsleiding en -management (28 procent)
4. Shitstormen, ofwel massale verontwaardiging op sociale media (24 procent)
5. Onvoldoende kennis hebben (22 procent)
6. De bedrijfsleiding tot schande maken (22 procent)
7. Niet welsprekend genoeg zijn (7 procent)
8. Lastige journalisten (6 procent)
9. Zichtbare podiumangst (5 procent)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!