4,25 miljoen euro. Dat verdiende de directeur van het Britse PR-bureau Finsbury in 2014. Roland Rudd, zoals de gelukkige grootverdiener heet, voert daarmee de ranglijst aan van best verdienende bureaudirecteuren in het Verenigd Koninkrijk,. Weliswaar laat Rudd de nummer twee, drie en vier op de lijst - met salarissen tussen de 1,25 miljoen en 1 miljoen - nog ver achter zich, de Britse salarissen zijn in niets te vergelijken met wat gemiddeld in Nederland door de top-10 wordt opgestreken.
200K
Een rondje langs diverse insiders - die allen om begrijpelijke redenen anoniem wensen te blijven - leert dat de directeur van een groot bureau in Nederland gemiddeld met een salaris van tussen de 120.000/150.000 tot 200.000 euro naar huis mag. Los van mogelijke bonussen (soms tot een derde van het salaris) en aandelenopties. Dit wordt van verschillende kanten bevestigd. Volgens een bron wordt 'die 200k echter slechts door enkelen uit de top-10 gehaald.'
Weinig te verdelen
De hoogte van de salariëring is - behalve van de omvang en omzet van het bureau - ook afhankelijk van de vraag of het bureau onderdeel is van een internationaal netwerk. Een van de insiders geeft aan: 'Bij zelfstandige Nederlandse bureaus kijken de directeuren/grootaandeelhouders per jaar wat ze aan winst in het bedrijf laten zitten, wat ze zichzelf aan dividend uitkeren en wat een leuk salaris is. Voor de meesten viel er de afgelopen jaren weinig te verdelen.' Dat laatste strookt met de reacties uit het veld. Bronnen bij kleinere of bureaus of bureaus die niet zijn aangesloten bij internationale netwerken, schatten de gemiddelden een stuk lager in.
Grootste verliezer
Helemaal gaat de vergelijking met de Britse salarissen niet op. In de ranglijst zijn ook de bonussen meegenomen. Dat bepaalt mede de sprong van grootverdiener Rudd. Hij zag zijn salaris met bijna 40 procent toenemen. Overall stegen de Britse salarissen met 1procent - een indicator voor het feit dat 2014 geen best jaar was. Grootste verliezer was de directeur van Ketchum die in 2014 ruim 3 ton minder incasseerde dan in 2013.
Zie hieronder de ranglijst van PR Week.