Een Heinz tv-reclame waarin mensen blikken bonen gebruiken om een liedje te trommelen, wordt niet meer uitgezonden. De Adverising Standards Authority (ASA, de Britse Reclame Code Commissie) besluit dat het filmpje een gevaarlijk voorbeeld geeft aan kinderen.
Negen kijkers stuurden een klacht naar de ASA over het Heinz-filmpje. De meerderheid is bang dat kinderen het filmpje nadoen en zich snijden aan een open blik.
Ongeopende blikjes
Heinz was het niet eens met de kritiek. Volgens het bedrijf zie je in het filmpje alleen mensen trommelen op ongeopende blikjes. Daarnaast verwijst de commercial naar filmpjes op Facebook, waarmee je leert hoe je de #CanSong veilig na kunt doen.
Niet voldoende
Volgens de ASA is de verwijzing naar Facebook niet voldoende. ‘Omdat de advertentie potentieel gevaarlijk gedrag van kinderen stimuleert, concluderen wij dat de reclamecode wordt overtreden. De advertentie mag niet meer worden uitgezonden in zijn huidige vorm.’
Heinz is het niet eens met de uitspraak, maar erkent de uitspraak van de commissie. ‘De tv-campagne is voorbij en we hebben geen plannen om hem opnieuw te lanceren.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!