Onderstaande pareltjes deden het dit jaar over de grens beter dan in ons eigen land. Dus zetten we ze nog maar even in het zonnetje, zo vlak voor de feestdagen.
1. Taste the Translation- Elan
Werd in Nederland ingezonden voor een Spin Award (zonder succes), maar kreeg in het buitenland een stuk meer credits – de campagne won een bronzen Clio en in november (onder andere) een Gouden Epica in de ‘Consumer Direct’ categorie.
De video (creatie: JWT Amsterdam) vergelijkt de vertaaldiensten van Google en vertaalbureau Elan middels een recept. Welk vertaald recept geeft uiteindelijk het beste gerecht?
2. DSM - 'Unsung Heroes of Sciences’
DSM maakte samen met 1Camera en regisseur Hugo Keijzer een korte film over 5 wetenschappers die ieder op hun manier de wereld een stukje beter willen maken. De film ‘Unsung Heroes of Sciences’ vormt de basis van de campagne ‘Science can change the world’.
De film werd online aangejaagd en richtte zich op de wetenschappelijke community, overheden, NGO’s, op iedereen eigenlijk. Adweek schreef er in juli van dit jaar al een leuk artikel over, op Marketingonline.nl ook een melding. En nu ook te zien in Adfobase, compleet met de credits. Werd meer dan 1,3 miljoen keer bekeken op Youtube
3. If Carlsberg did haircuts
72andSunny Amsterdam ontwikkelde deze commercial van het Deense biermerk. De commercial maakt onderdeel uit van de internationale ‘If Carlsberg did’-campagne.
Het biermerk brengt in de film - met een flinke kwinkslag - hoe ’s werelds beste kapperszaak eruit zou moeten zien: zonder ellenlange rijen, ongemakkelijke gesprekken en confronterende spiegels.
72andSunny won er dit jaar een Epica mee. Bekijk hier de credits. Inmiddels ruim 1 miljoen keer bekeken op Youtube.
4. MediaMonks - "Canon Gig App"
Als je tijdens een concert een foto wilt maken, doe je dat met je smartphone en niet met je Canon fotocamera. Ondanks het feit dat je lousy foto’s maakt met je mobieltje. Om toch iets meer in het leven van gebruikers terug te komen, liet het Deense bureau Uncle Grey (in opdracht van Canon) door Mediamonks een app ontwikkelen waarmee je tijdens concerten toch mooie en scherpe foto’s kunt maken.
De app won dit jaar Epica Awards en zilver en brons bij de Cannes Lions. De casevideo:
Bekijk de credits in Adfobase.
5. Achtung VW kinderwagen
Volkswagen bedacht dit jaar een commercial waarin consumenten maar niet kunnen begrijpen dat er geen automatische remmen op een kinderwagen zitten... Achtung kwam vervolgens op het idee om dit echt uit te voeren - en ontwikkelde een kinderwagen die zelf reed, en remde. En maakte vervolgens onderstaand filmpje:
Indertijd goed opgemerkt door Adweek.
Nog meer Nederlandse pareltjes over de grens gespot, maar niet hier? Laat ze achter in een reactie hieronder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!