De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, Hét Grote Marketing Congres. Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, hijst Marketing Online een aantal schoolvoorbeelden van rebelse merken op het schild. Deze week: Red Bull.
Energiedrank Red Bull (opgericht door de Thai Chaloe Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz), werd in 1987 gelanceerd tijdens de Grand Prix van Monaco.
Het merk brak met het bestaande reclamemodel. In een interview in Adformatie (mei van dit jaar) zegt chief technichal officer Andi Gall dat dat een keuze voor vrijheid is geweest. Hij zegt: ‘We hebben het internet, we hebben veel onafhankelijke mogelijkheden om mensen geweldige, boeiende content te bieden. De slogan, Red Bull gives you wings, is er niet alleen voor het blikje, het is ons dagelijkse business-statement. Hoe kan ik vleugels geven aan mensen, ideeën en concepten?’
Zeven jaar geleden vroeg Mateschitz aan Gall om alle activiteiten in print, video, audio en digital samen te brengen op één plek: Red Bull Media House. Het merk organiseert jaarlijks ruim duizend evenementen in 160 landen. Gall stelt vast dat al die evenementen ‘miljoenen verhalen’ opleveren. En die moeten verteld worden. Gall: ‘Dat doen we door veel te experimenteren met nieuwe technologieën, zoals geavanceerde camera’s, en die uit te proberen in extreme omstandigheden.’
Door de vernieuwende content-aanpak, is het Red Bull gelukt om bekend te worden met activiteiten zoals de Red Bull Air Race World Series, Red Bull Crashed Ice en de formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Het merk blijft altijd de randjes opzoeken, bijvoorbeeld met de vrije val vanuit de ruimte van Felix Baumgartner die in 2012 werd ondernomen. De keerzijde is dat er ook zes mannen zijn gesneuveld (bron: Wikipedia) bij het uitvoeren van een stunt voor Red Bull (Shane McConkey skiën, 40 jaar, Ueli Gegenschatz, Base jump, 38 jaar, Caleb Moore, Sneeuwscooter, 26 jaar, Eigo Sato, Motor stunt, 34 jaar, Eli Thompson, Wingsuit, 36 jaar, Toriano Wilson, Motorrace, 14 jaar)
Lees hier het volledige interview met Gall (premium content).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!