Wat hebben we deze week met z’n allen gelachen. Niet slechts omdat er een dubbelslag bij de Amma’s geslagen werd, of omdat Jan de Hoop plots weer onder de douche verscheen. Nee, er is één fenomeen dat deze week m’n kaken tot stand spierpijn heeft gekregen: Chewbacca Mom!
Wíe? Écht? Vraag je me dat nou? Goed, dan behoor jij niet tot één van de minimaal 145 miljoen views die deze ‘in één klap online influencer’ de laatste dagen heeft bereikt. Voor jou – en al mijn vrienden van de internet webs (pun intended) – hierbij nogmaals de video waarmee het los ging. Voor de anderen: doorscrollen!
Natuurlijk heb ik hard gelachen om de video zelf. Maar nog blijer word ik van het circus dat losbarstte toen de video viral ging. Dan komt ons mediavak pas echt los. Vraag het je zelf maar eens af: wat had jij gedaan als deze dame op de parkeerplaats voor jouw winkel of merk, of die van één van jouw klanten, had gestaan? Of wat had je gedaan als zij met een product van jouw merk of film in die auto had gezeten. Kohl’s (de niet al te succesvolle retailer waar ze het masker kocht) wist wat te doen. Zij stonden binnen een mum van tijd bij moeder op de stoep:
Goed: timing een 10, uitvoering net aan voldoende. Maar ze stonden er wel! Daar ga ik van lachen. En zeg eens eerlijk: dat maakt je toch een stuk blijer dan de communicatie over de rigoureuze transformatie van de topman van Blokker. Okay, flauw. Dat was ook niet bedoeld als marketingstunt.
Sarah Blokker
Maar laten we de inzet van Sarah Jessica Parker door Blokker dan nemen. Heeft dat al tot extra omzet geleid? Geen idee. Echter vragen criticasters zich vast hetzelfde af over het meespringen met dergelijke social virals. En in het geval van de Chewbacca Mom kunnen we daar duidelijk over zijn. Er is in de VS en Nederland geen masker bij de grote retailers (waaronder Kohl’s) meer te krijgen. Uitverkocht. Ook daar wordt ik blij van. Star Wars en de speelgoedfabrikant (Hasbro) spinnen er garen bij. De beurswereld verwacht overigens niet dat dit het tij gaat keren voor de overall omzet van Kohl’s.
Waar ik vooral van ga lachen rondom dit fenomeen is dat het niet bij één opmerkelijk moment, de viral zelf, blijft. Chewbacca Mom is inmiddels al omarmd door vele media-instituten. Ze was bij Goodmorning America, bracht presentator van de Late Late show James Corden naar zijn werk en bezocht het hoofdkantoor van Facebook waar ze als meest succesvolle Facebook Live broadcaster terecht gefêteerd werd. Ook een korte blik op Google Trends geeft aan dat Chewbacca de afgelopen week geen eendagsvlieg bleek. De pieken in zoekvolume blijven elkaar opvolgen en worden zelfs steeds groter:
Het toont maar weer eens de kracht van sociale media aan. In een week waar je vooral door de reacties op Sylvana’s optreden vrij triest zou worden, stemt de opkomst van een moeder met een speelgoedmasker als nieuwe ster me vrolijk. Het is de verpersoonlijking van de aloude belofte dat iedereen een ster kan zijn. Nu zelfs zonder tv. Kate Moss als boegbeeld voor je merk is zó vorige eeuw. Vanaf nu is elke moeder met een monstermasker net zo effectief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!