Het Jaar van de Rat komt eraan. In tegenstelling tot onze eigen Dierenriem, met Boogschutters en Weegschalen en wat dies meer zij, bestaat de Chinese Dierenriem wel degelijk uitsluitend uit dieren. De Rat is het eerste teken in de cyclus, met attributen als leiderschap, charisma en intelligentie. Chinezen uit Rattenjaren zeggen met trots: "Ik ben een Rat!" Als marketer in een Chinese omgeving kun je op dit moment dan ook beslist niet om de Rat heen.
Voor Westerlingen ligt dat een tikje anders. De rat staat in onze streken, zachtjes gezegd, niet onverdeeld gunstig te boek. Tenzij je in de ongediertebestrijding zit, kun je ratten in je marketingmateriaal maar beter ongenoemd laten.
Maar wat doet een geglobaliseerd marketer in deze moderne tijden, waar communicatiegrenzen tussen culturen steeds meer wegvallen?
Frasers Centrepoint Malls, eigenaar van een serie winkelcentra in Singapore ("Where East Meets West"), heeft de oplossing. We herbenoemen de rat tot muis, en sluiten een sponsorcontract af met Disney. Twee vliegen in een klap! (En nee, de Vlieg is geen lid van de Chinese Dierenriem.)
"What better way to usher in the Year of the Mouse than with the most celebrated mouse of all?" roept Frasers in paginagrote advertenties. Biologen onder ons krimpen nu ineen, maar de marketers van Frasers zijn niet uit het veld te slaan. Rat, muis, who cares? 2008 Wordt het Jaar van Mickey Mouse.
Overigens krijgen marketers in toenemende mate te maken met dit soort cultural communication clashes. In China mocht het Jaar van het Varken, dat nu op zijn einde loopt, al beperkt worden geadverteerd, uit vrees voor moslimrellen.
Saillant detail: in Centrepoint Mall, Frasers' kroonjuweel, worden de festiviteiten ingeluid met een traditionele Leeuwendans. Daar zullen die muizen niet blij mee zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!