De kracht van marketing

Japanners hebben al jaren de beschikking over mobiele telefoons die qua capaciteit en mogelijkheden alles in hun zak steken wat het Westen te bieden heeft. Inclusief Nokia. Dat alles dankzij een combinatie van superieure 3.5G netwerken, een paar machtige providers die in staat zijn geweest deals te sluiten waardoor interessante content voorhanden is (inclusief een ruim TV-aanbod), en niet in de laatste plaats de geavanceerde handsets zelf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dus je zou zeggen dat Apple, met zijn iPhone die dat alles ook belooft maar , in Japan niets te zoeken heeft. Fout.

Op 6 juli legde JR Tokai Express Research haar panel de vraag voor of ze wel eens van de iPhone hadden gehoord, en zo ja of ze voor zo'n ding in de markt waren. Antwoord: ja en ja.

Meer precies: 84.3% had van de iPhone gehoord. Da's al in de knip voor Apple, die in het Land van de Rijzende Zon nog geen yen aan iPhone-advertising heeft gespendeerd. En van het totale sample (dus van 100%, niet van 84.3) wil 40.2% wel zo'n ding kopen zodra het op de markt verschijnt.

Een superieur vertoon van de macht van Apples marketingmachine: een koopintentie van 40% vertaalt zich uiteraard niet in 40% marktaandeel, zelfs niet potentieel marktaandeel. Maar voor een product dat nog op de markt moet verschijnen, is het een spectaculair resultaat. De hype heeft gewerkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie