De 9 beste augmented reality-cases voor storytelling, service en sales

Wat kunnen merken met mobiele augmented reality (ARKit)?

Dankzij de beschikbaarheid van steeds slimmere software en sensoren is de opmars van Augmented Reality (AR) niet meer  te stoppen. De sterkste ontwikkeling vindt plaats bij de mobiele platformen ARCore (Google) en ARKit (Apple). 

ARKit is vanwege haar bereik het interessantst en dat zie je terug het aantal apps dat hiervoor ontwikkeld wordt. ARCore is slechts geschikt voor enkele Google smartphones. Daarom richt ik me in dit artikel alleen op ARKit cases. Ik doe dit aan de hand van de 3 pijlers hoe merken AR kunnen inzetten: storytelling, service en sales.

Storytelling met augmented reality


ARKit maakt gebruik van “SLAM” (simultaneous localization and mapping) waardoor het jouw omgeving snapt. Hierdoor kunnen digitale verhalen echt goed geïntegreerd worden in de omgeving en dat verrijkt de ervaring.

1. Verdiepen en verrijken bestaande content (storytelling)


De snelste manier om als merk AR toe te passen is door bestaande content te verdiepen of te verrijken met AR-content. Uitgevers doen dat al jaren met markers, maar nu is dat niet meer nodig en is de content visueel veel sterker. Quartz en de Washington Post experimenteren daarom met AR-content als verrijking van hun artikelen.
 


2. Vertellen verhalen in de wereld van de klant (storytelling)


Omdat de hele wereld nu een podium is, kunnen merken op een zeer rijke, contextafhankelijke manier verhalen vertellen. Gewoon aan de eettafel over dat ene product of aan de salontafel ter aanvulling op die commercial. We kunnen alles en iedereen digitaliseren dus het zijn ook nog eens fotorealistische beelden zoals de app Holo goed laat zien. Maar het kunnen ook virtuele verhalen zijn zoals het tequila merk Patron doet, met een virtuele draak of met dat bekende rupsje uit die kinderboeken.
 


AR is niet alleen voor in huis, maar uiteraard ook voor buiten. Via GPS en locatiebepaling weet de app precies waar je bent en ontvouwt het verhaal zich om je heen. Deze game en zombie shooter W.AR laat dat perfect zien. De wereld is je speelveld, of je nu duiven moeten verjagen of 19e eeuwse crime scenes bekijkt.
 

 

3. Storytelling voor communicatie met vrienden (storytelling)


De meeste mensen kennen AR natuurlijk van de leuke filters en lenses op Snapchat en Facebook. Tegeljik met de iPhone X met sensor voor gezichtsherkenning heeft Apple ook de eigen app Clips met lenses voor selfies gelanceerd. Clips biedt ook AR voor de omgeving en Snapchat doet dat ook al een tijdje met hun World Lenses. Onlangs hebben ze dit nog gebruikt in een toffe campagne voor de serie Stranger Things. 
 


Service op maat met augmented reality


Omdat AR contextafhankelijk is, kunnen merken service op maat bieden. Service die aansluit op een specifiek probleem of op de eigen omgeving van de klant.


4. Perfecte service op afstand (service)

Meekijken met de klant kon natuurlijk al een tijdje, maar met AR kan de klantenservice nu ook specifieke zaken aangeven in het huis of de omgeving van de klant. Bijvoorbeeld door iets aan te wijzen of te omcirkelen. De lijn of cirkel ziet de klant via AR op de plek waar het om gaat. Voorbeelden van zulke ARKit apps zijn Project Chalk, Streem en Remote AR.

 

 

5. Handige branded tools voor buiten (service)


Merken kunnen met AR ook service bieden in de vorm van tooling. Denk aan branded apps die een klant op weg helpen met navigatie. Blippar heeft een hele gave navigatie-app gelanceerd genaamd ARCity waarbij de route dus echt “geprojecteerd” wordt. Ik zie allerlei branded routes voor me met locaties die bij een merk of propositie passen. Een grappige variant is de navigatie-app Hotstepper waarbij een virtueel mannetje je op weg helpt. Stel je voor dat het icoon van een merk of dat grappige typetje uit de commercial je naar de dichtstbijzijnde winkel helpt navigeren.
 

6. Handige branded tools voor binnen (service)


Branded apps die je helpen in huis bij bijvoorbeeld het klussen. Denk aan het opmeten van ruimtes met Measured van kluswinkel Lowe of het virtueel schilderen van een muur met de app van Flexa. Voor sportmerken zoals Nike liggen er ook veel kansen met een app zoals deze die hardloopdata via AR laat zien. En wat dacht van je het leren dansen met de app Dance Reality. Een paar goede sneakers heb je echt wel nodig om te leren hip-hoppen.
 
 

Sales zonder drempels met augmented reality


Over service gesproke: met AR haal je de winkel gewoon in huis. De woonkamer wordt zo een showroom en klanten zien ook gelijk of het product past en mooi staat.

7. Merken geven een voorproefje van hun producten (sales)


Foodmerken geven letterlijk een voorproefje als ze de app KabaQ zouden gebruiken. Deze app laat gerechten in AR zien, voordat je ze bij een restaurant kan bestellen. Porsche laat je hun auto’s in AR voor de deur zetten. Of je kunt je schilderijen en tv’s aan de muur uitproberen. Want past zo’n groot flatscreen eigen wel boven de bank?

 
 


8. Thuis producten proberen en kopen (sales)


Helemaal mooi zou het zijn als je die tv dan ook gelijk kunt kopen. Veel warenhuizen bieden dat inmiddels wel aan. De bekendste is Ikea Place waarmee je Ikea meubels virtueel in huis kan zetten en direct kan bestellen. Andere partijen zoals Houzz en WayFair volgden snel en ook Amazon biedt nu zo’n feature in hun app.

 


9. Producten op jezelf proberen en kopen (sales)


Met AR kun je producten uitproberen in huis, maar ook op je eigen lichaam. Brillenwinkel Warbe Parker heeft een feature in hun app ontwikkeld zodat je de iPhone X kunt gebruiken om brillen te passen. Met de app Ink Hunter probeer je tatoeages uit. Wil je iets meer vrijblijvend jezelf inkleuren dan kun je Get the Look van Rimmel Londen of Makeup Genius van L’Oréal gebruiken.

 


Zoals je hebt kunnen lezen, liggen er volop kansen op het gebied van storytelling, service en sales. Ik blijf de ontwikkeling nauwlettend volgen en AR-apps verzamelen op augmented-reality-apps.com. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie