China: Holland New Media Business Mission 1

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is het eerste verslag over de internet innovatiereis van 40 internet/nieuwe media mensen naar China. Van wie? .
Aan boord bij de KLM was alles ok, behalve dat er een andere catering aan boord was dan op het menu stond aangegeven, maar de barservice maakte alles goed.
In Shanghai een hartelijke ontvangst door Marc van der Chijs, de CEO van de . Die runnen 30 spelletjes portalen met een slordige 60 miljoen unieke bezoekers per maand. Spelletjes.nl kennen we van hen in Nederland.
Vervolgens per Maglev trein binnen 10 minuten, met een snelheid van 430 kilometer per uur naar de stad.

Een eerste indruk: druk, lawaai, georganiseerd en geregeld, verkeer als in een formule 1, ambtenaren en de Regent hotel medewerkers strak in het uniform.
Veel "of the record" gesprekken onder elkaar: van het succes van concepten als "Uitzending gemist" en "Alex" tot "waarom het toch beter is een Apple computer hier te kopen, terwijl die duurder is dan in Nederland".
Alles is hier groot en veel. Een paar korte facts: het Nationale Product in China is de afgelopen jaren 700% gegroeid, buitenlandse handel wel met 2700%. Per maand komt er 1 tot 2 miljard dollar binnen aan buitenlandse investeringen en geld dat vanuit China via routes als Hong Kong weer terug vloeit.

Branding gebeurt hier nog lekker ouderwets: tv en radio reclame via de "overheids media" (want dat is betrouwbaar!). Merchandizing liever niet, laat de mensen maar lekker zoeken in de winkel. Een merk dat korting geeft "kan nooit goed zijn" en lokale merken winnen markt ten opzichte van de tot voor kort zo gewilde buitenlandse merken.

Tot zover de eerste indrukken. Vanavond een ontvangst van de consul-generaal en morgen beginnen de bedrijfsbezoeken.
Zie ook de blog op
Wordt vervolgd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie