Cannes Lions: nóg een Grand Prix

Het was een mooie dag voor Nederland in Cannes: met 1 Grand Prix voor Ogilvy / Dela en 5 Leeuwen. Alhoewel, in de categorie Outdoor won Nederland slechts 1 Leeuw en MediaMonks greep naast een Innovation Lion. De hoofdprijs voor Ogilvy was de 2e Grand Prix voor Nederland, na die van Creative Effectiveness gisteren voor Wieden+Kennedy en Heineken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de categorie Media, die sinds 1999 bestaat, won Ogilvy met de Dela-case Waarom wachten tot het te laat is? zilver (subcategorie Corporate Image & Information) én de Grand Prix (in de subcategorie Best Use of Integrated Media)
.

Dela werd geroemd om de strategische inzet van media, waarbij elk kanaal een eigen benadering kende. Zo bestonden commercials uit echte speeches van mensen die een dierbare wilde bedanken ‘voordat het te laat was’, en werd onder andere via kranten een poster verspreid waarop iedereen een boodschap aan iemand kon schrijven. ‘Ze hebben consumer generated contect op een niet-eerder vertoond niveau gebracht’, aldus de jury.

De jury vond het daarnaast knap dat Ogilvy erin was geslaagd een brug te slaan tussen een nogal droog product en emotie. ‘Most importantly, they make Holland a little more loving.’

Een journalist vroeg in de persconferentie hoe het kwam dat het vooral creatieve bureaus zijn die de prijzen in deze categorie, en niet de mediabureaus. De jury: ‘Collaboratie is het toverwoord. Het gaat om een briljant idee in een media-omgeving, of andersom.’ Daarmee ging het voorbij aan de discussie. ‘Dit is slecht voor mediabureaus’, aldus mediaredacteur Roderick Mirande van Adformatie. ‘Ze zouden moeten opstaan, en hun aandeel opeisen.’

(Binnenkort zal hier een video-interview met creative director Darre van Dijk van Ogilvy online staan.)

In Ogilvy’s schaduw won FHV BBDO brons voor namens The Economist. En met hetzelfde werk pakte FHV BBDO in de categorie Outdoor ook nog een bronzen Leeuw.

Mark Muller, creative director van FHV BBDO: ‘Onderwerpen als wachten, haasten, het openbaar vervoer, het verkeer maar ook koffie en snacks worden door The Economist in de campagne vanuit een verrassende invalshoek bekeken.

Doel van de campagne was om nieuwe lezers te werven en daarnaast het imago van The Economist als tijdschrijft met een “globale visie zonder lokale vooroordelen” te versterken. De verkoop steeg in Duitsland met 20.000 verkochte uitgaven.

‘De samenwerking tussen ons, mediabureau en redacteuren van The Economist was bijzonder. Alles werkte andersom; de mediabriefing werd de briefing voor bureau en redactie om de nieuws-onderwerpen op de verschillende media te laten aansluiten en zo te zorgen voor een verrassende kijk op de ogenschijnlijk triviale zaken.’

Ogilvy France won de Outdoor Grand Prix voor de IBM-campagne .

Televisiegeschiedenis

In de categorie Mobile – juryvoorzitter Rei Inamato van AKQA: ‘This is the most passionate Lion. Everyone “is” mobile’ – won Nederland twee Leeuwen: een zilveren voor Gadget Show World / Channel 5 van XS2, en een bronzen Leeuw voor Tour du Sofa / Škoda van digital agency Achtung!.

Sander Munsterman, oprichter van XS2, legt ‘zijn’ uit: ‘Tijdens een televisiereclame van 90 seconden konden de kijkers thuis met hun app letterlijk een kijkje achter de schermen van The Gadget Show, het populaire Britse televisieprogramma van Channel 5, nemen. Met hun smartphone of tablet waren ze in staat met de app 360 graden om zich heen te kijken in de studio. Het was daardoor mogelijk de presentatoren “buiten beeld” te volgen en veel meer te zien dan er op de kijkbuis getoond werd.

‘Het thema van het seizoen was World Tour, waarmee het programma de wereld rond ging. Het doel van de promotie was early adopters te imponeren, zodat zij het zouden delen. De app heeft televisiegeschiedenis gemaakt.’

(Morgen zal er een video-interview op Adformatie.nl staan met Scott Seaborn, van executive creative director XS2 en Cannes-jurylid in de categorie Mobile.)

Niels Straatsma van Achtung! was als creatief betrokken bij de : ‘Tour du Sofa is een real-time second screen game voor de Tour de France. Gemaakt om de lange etappes van de Tour, namens Škoda, iets spannender te maken. Spelers konden plaatsnemen in een virtueel peloton en zichzelf naar de koppositie spelen. Dit kon door te reageren op gebeurtenissen op TV, zoals valpartijen of lekke banden, maar ook door tussensprints en doorkomsten te voorspellen.

‘We wilden een second screen game voor de Tour de France maken die zowel voor wielerkenners als wielerleken speelbaar en leuk was. De juiste balans behouden is constant de uitdaging geweest. We vonden ook dat het een toevoeging moest zijn aan de uitzending, geen hinderlijke afleiding. Dus wat doe je als er spijkers op het parcours gestrooid zijn en er om de haverklap een lekke band is? Soms even niets. Het was op dat moment al chaotisch genoeg.

‘Wat dit project anders maakt dan andere projecten is dat we niet op zoek waren naar “five minute fun”, maar mensen 3 weken lang, een paar uur per dag geboeid wilden houden.’

De Mobile Grand Prix ging naar de Filipijnse campagne van DDB DM9JAYMESYFU Makati City, dat oude ongebruikte, analoge mobieltjes omtoverde in lesboeken. De jury:’ Het was niet het meest geavanceerde werk, maar de simpelheid was betoverend. Technologie is hier duidelijk het middel, voor een hoger doel.’

Hier nog een korte toelichting van het Belgische jurylid Xavier Laoureux, Head of TBWA\Digital Arts Network Brussel.

Innovation Lions

MediaMonks stond, tot slot, nog op de shortlist voor de nieuwe Innovation Lions met ‘’, maar won helaas geen Leeuw.

Morgenochtend staat er wel een interview met ‘main monk’ Victor Knaap vanuit Cannes op deze site.

De Grand Prix ging naar het Amerikaanse , ‘open source’ technologie waarmee het meest fantastische grafische, geometrische, interactieve werk en installaties kunnen worden geprogrammeerd en gemaakt. De jury: ‘Cinder is a new canvas of ánd for creativity.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie