1. Welke ontwikkeling is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar?
‘Het viel me op dat dit jaar veel merken vooroordelen wilden aanpakken. Zoals Always met Like a Girl. Met een film die ons op een prachtige manier laat zien dat iets “meisjesachtigs” niet van nature staat voor iets zwaks en onnozels.
‘Ook This is Wholesome van Honey Made is hier een voorbeeld van. Een klassiek Amerikaans merk dat opkomt voor diversiteit in gezinnen. Het is niet per se nieuw om in een campagne dit soort verschillende samenstellingen te laten zien. Maar zeggen dat dit Wholesome is, is wel nieuw én gedurfd. Zeker omdat de kerk in Amerika deze gezinnen wegzet als “unwholesome”.’
2. Hoe vind je het met de industrie gaan? Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen? Kunnen ‘wij’ de wereld eigenlijk wel veranderen?
‘Ik vind het een heel interessante tijd. Ons vak is inhoudelijk erg aan het veranderen. We proberen reclame op allerlei manieren zinvoller te maken. Mits dit op een oprechte en relevante manier gebeurt, ben ik hier een groot voorstander van. Deze verandering is nog niet zo lang bezig, dus ik denk dat we daar nog veel beter in gaan worden.’
3. Wat zijn jouw drie favoriete cases in Cannes en waarom?
‘Ik heb meer dan drie favoriete cases, maar deze drie staan er zeker tussen:
Nazis against Nazis. Een sponsorloop tegen Neo-Nazi’s, gelopen door... Neo-Nazi’s. Ieder jaar marcheren er rechts extremisten door een klein dorpje in Duitsland. Dit jaar was er op dezelfde route een sponsorloop uitgezet, tegen Neo-Nazi’s. Tijdens het lopen van hun mars, werd het de Neo-Nazi’s duidelijk hoeveel geld ze al hadden ingezameld. Tegen zichzelf. Briljant en grappig.
‘The Tweeting potholes. Een campagne om de overheid in Panama City aan te sporen iets tegen de slechte wegen te doen. Er werden een soort schijven in gaten van de weg gelegd. Iedere keer wanneer er een auto over zo’n schijf reed, werd er automatisch een tweet naar het verantwoordelijke ministerie gestuurd. Buiten dat dit een slimme toepassing van techniek is, liet het zien hoe urgent het probleem is.
‘Holograms for Freedom. Vorig jaar werd er in Spanje een wet aangenomen die het recht om te demonstreren sterk aan banden legt. Om te laten zien wat deze nieuwe wet inhoudt, liet No Somos Delito een holografische protestmars marcheren voor het parlementsgebouw. Als enige legale vorm van protest op die plek.
‘Over Nederlandse cases mag ik als jurylid helaas niets zeggen.’
4. En wat verwacht je specifiek in jouw categorie (Direct, waarin jij jureert), qua ontwikkelingen en opvallend werk?
‘Ik heb nog maar een deel van de inzendingen gezien, dus lastig om daar nu al duidelijke trends in te herkennen. Maar ik zie wel heel veel slimme oplossingen voorbij komen. Bijvoorbeeld is Hello Pizza, waarbij een taalschool in Brazilië een samenwerking aanging met een pizzarestaurant in Los Angeles. Amerikanen die daar een pizza bestelden, werden doorgeschakeld naar studenten in São Paulo. Zo konden ze hun kennis direct in de praktijk brengen.’
5. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
‘Ik geloof niet dat er één land is waar Nederland naar moet kijken. We moeten naar het beste werk kijken, en dat is zo divers, en ons daardoor laten inspireren.’
6. En wat inspireert jou persoonlijk het meeste?
‘Dat is heel verschillend. Of het nou een prachtige commercial is zoals There's no bed like home van Ikea, een supergrappige pre-roll zoals die van Geico, of een briljante stunt als Nazi’s against Nazi’s, het is allemaal even goed in zijn soort. En dat is het mooie van Cannes, want daar komen deze ideeën allemaal samen.’