Een interessante Ronde Tafel deze week bijgewoond, waar muziekmakers en de horeca spraken over de toekomst zonder de BUMA/STEMRA. Ter inleiding keken we eerst naar de uitgangspunten voor de onvrede. Volgens de auteurs/muziekanten is de BUMA niet transparant en heb je als muzikant feitelijk niets in te brengen, dankzij een complex systeem tot het verkrijgen van stemrecht. Geld ontvangen doe je niet of nauwelijks, behalve als je bovenaan de Nederlandse muziekladder staat. Letterlijk zei men, dat " van de 15.000 aangesloten leden er 100 echt op het grote geld kunnen rekenen. De rest mag blij zijn als de jaarcontributie (? 65 per jaar) wordt terugverdiend".
De Horeca is van mening dat er een einde moet komen aan de wildgroei van allerlei instanties die "geld ophalen".De BUMA, Stemra,Reprorecht, Leenrecht, Thuiskopie, Videma en meer. Het toezicht van de overheid is indirect, via het CVTAen die kijkt alleen of er geen gekke dingen gebeuren. De tarief structuur van de BUMA is diffuus, de grondslagen onduidelijk. Hiermee bedoel ik niet de "Licentiecalculator" methodiek, die overigens toen ik die uitprobeerde op de BUMA site, niet werkte.
Volgens de eigen website is de BUMA "een ondernemende, transparante en op samenwerking gerichte organisatie. Er is een bedrijfsgerichte opstelling waar klantgerichtheid, efficiency en kostenbewust zijn centraal staan", althans zo staat dit te lezen in de Activiteiten brochure 2006.
Volgens onafhankelijke financieel adviseur Peter Mulder is het " een doorgeefluik van auteursgelden en bestaan de belangrijkste activiteiten uit het (laten) beheren van een zeer aanzienlijke effectenportefeuille. Zonder opbrengsten uit effecten zou de club ? 12 miljoen per jaar structureel verlieslatend zijn. In de sfeer van kostenbeheersing weet men niet veel beters te bedenken dan uitbesteding bij derden en gebruikmaking van de website en portal voor rechtstreekse administratieve verwerking. Dit getuigt m.i. niet van goed, proactief en modern ondernemen maar van 'ouderwets' op je geld gaan zitten".
Als je je verdiept in de website en jaarcijfers kun je zien dat een gemiddelde FTE'er (ongeveer zo'n 180 (!), die deels voor de Stemra werken) GEMIDDELD MEER DAN ? 71.000 per jaar kost. Dat zijn nog eens lekkere inkomens! Als ondernemer zie ik hierin niet echt het BUMA devies "centraal staan van kostenbewust zijn".
Het belangrijkste dat de BUMA doet, is op het geld van anderen zitten. Een slordige ? 135 MILJOEN maar liefst! De STEMRA zit overigens op zo'n ? 50 MILJOEN. Het belang voor bijna alle BUMA stakeholders ( het bestuur en directie uitgezonderd) om de rechten en de kosten te verlagen, sneller tot uitbetaling over te gaan en om belanghebbenden echt invloed te laten hebben op het beleid wordt structureel genegeerd, maar dat is bekend Quango gedrag.
De BUMA weg, maar wat dan. Muzikanten, componisten en vrije jongens, als Boomr en Simuze werken met de inmiddels welbekende Creative Commons licentie structuur. Ook onze bloggende musicus Marco Raaphorst vertelde ons dat in Duitsland het publieke televisiekanaal NDR hier ook al een begin mee heeft gemaakt.
Buiten alle juridische perikelen, bespraken we ook, geheel in het kader van het web2.0 denken, verder na over een (h)echte samenwerking tussen de auteur, de artiest, de doorgevers (horeca) en het publiek. Verschillende ideeën passeerden de tafel:
? Een financiële afdracht via de airplay (met tikken).
? Klant koning maken, verplaatsen in de gebruiker muziek laten afspelen zoals de oude jukebox.
? Muziek via websites toegankelijk maken (download, stem en klik op artiest voor meer, etc) - afstemmen op het klantprofiel
-A la Starbucks die de muziek die gedraaid wordt tegen betaling laat downloaden.
? Narrowcasting: is door middel van audiovisuele displays het benaderen van een of meer specifieke doelgroepen, op een specifieke plaats en op specifieke momenten. De content is daarbij op maat gesneden voor de ontvanger.
? Een beloning voor muzikanten uitloven en 1 op 1 afspraken maken. Dit nodigt uit om gebruik te maken van Creative Comments.
We praten in januari verder met als doel een aantal pilot projecten te starten. Wordt vervolgd dus!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!