Boris VvZ: ‘Publishers zien technologie als noodzakelijk kwaad’

Boris Veldhuijzen van Zanten blikt vooruit op The Next Web Conference en neemt en passant de uitgeefwereld op de korrel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Amsterdam wordt donderdag 23 en vrijdag 24 april even overgenomen door de techies (zo’n 2500 in totaal). Dan vindt de 9e plaats en gaat het twee dagen lang over de technologische ontwikkelingen, innovatie en ondernemerschap. Boris Veldhuijzen van Zanten is er klaar voor.

Neelie Kroes zou komen, maar heeft zich afgemeld. Dat is een grote tegenvaller lijkt me.

‘Ja dat is jammer. Maar omdat het de negende keer is, weten we dat er altijd sprekers zijn die niet kunnen komen. Ik zit in het clubje van Neelie en zie haar eens per kwartaal. Ze is een charismatisch persoon en ik had haar er heel graag bij gehad. Persoonlijk vind ik het misschien nog jammerder dan als organisator. Vorig jaar hadden we Willem-Alexander. De internationale bezoekers vonden dat heel cute, dat je een koninkrijk bent en dat de koning dan ook echt komt. En op Nederlanders maakte het echt indruk. Daarom hebben we getwijfeld over Neelie, want mensen gaan het toch met elkaar vergelijken. Achteraf is het dus misschien niet zo erg dat ze niet komt. Nu open ik de conferentie gewoon.’

Ben je gespannen?

‘Nee, nu niet meer, maar drie maanden geleden wel. Een conferentie organiseren is zo anders dan onze andere business. We schrijven blogposts of ontwikkelen software en daar kun je altijd dingen aanpassen als ze live staan. Je kunt niet twee dagen later de bugs uit je conferentie halen. Alles komt aan op strak plannen. Je geeft geld vooraf uit, dat maakt het spannend.’

Waar zie je naar uit?

‘Van jongens als Kevin Rose van Google Ventures en Even Sharp, oprichter/ceo van Pinterest weet je dat ze een goed en leuk verhaal hebben. Net als Nir Eyal, auteur van . Dat is het boek dat iedereen in Silicon Valley nu uit zijn hoofd aan het leren is. Hij schrijft hoe services als Instragram, Facebook, Twitter een gewoonte worden in het leven van mensen en hoe je dat met een aantal ‘hooks’ kunt calculeren en dus voorspellen. Als je hem hoort denk je: ‘O mijn god, ik moet al mijn services aanpassen, natuurlijk, zo werkt het!’&;

Een spreker claimde vorig jaar dat Google Glass de belangrijkste uitvinding is sinds de uitvinding van het web. Hoe snel gaan de ontwikkelingen?

‘Goede vraag. Op het moment dat iemand zo’n uitspraak doen, dan is dat duidelijk zijn mening en daar hoef je niet direct iets mee te doen. Het enige wat je niet moet doen is het negeren. Het is een ontwikkeling die je in de gaten moet houden. Ook dit jaar gaat het over wearables. Ik las vanmorgen een stuk over ‘hearables’, een soort gehoorapparaatje. Misschien wordt dat het wel, duidelijk is dat het afscheid van de pc in gang is gezet. Maar het stopt niet bij de iPad of Google Glass, er komen een nieuwe vormen.’

Wat is belangrijker voor jullie: technologie of ondernemerschap?

‘We zitten meer op technologie, omdat dit voor alle ondernemingen relevant is. Ik zat laatst met mijn laptop te werken in een barretje en zag een stratenmaker die, terwijl hij met de straat bezig, was naar mijn computer keek. Ik maakte de veronderstelling dat hij dacht: ‘kijk die yuppie zitten met z’n laptop, moet hij niet werken ofzo?’ Op een gegeven moment liep hij naar zijn auto om zijn computer te pakken en kwam ook binnen. Even later hoorde ik hem bellen: ‘Ik ben nu halverwege de stoep en ik heb het plan net gedownload, maar moet ik nou de hoek om of niet?’ Dat was een eye-opener: er is geen vak meer waarbij technologie niet bij komt kijken. Dat zie ook op de conferentie: vroeger kwamen er geeks, nu is het aan het verbreden. Er komt ook een groot aannemersbedrijf.’

Je bent serial entrepreneur, dus nooit met 1 onderneming bezig. Aan welke bedrijven werk je nog meer?

‘We hebben TwitterCounter, PR.co en Wakoopa, maar nu ligt onze focus echt op de The Next Web. We ontdekten op een gegeven moment dat er geen land ter wereld meer is waar The Next Web niet wordt gelezen. Je hebt de Top 100 van Meest Invloedrijke Blogs en The Next Web staat meestal tussen de 10e en 25e plek. Wij zijn de enige niet-Amerikaanse blog in de top 50 en de enige in de top 40 zonder funding. Dat is toch heel bijzonder en we zien dat als een kans. Ik vind het zonde om daar niet alle aandacht aan te geven.’

Is het doel de top 10 halen of om te verkopen voor veel geld?

‘De beste manier om het ooit te verkopen is te zeggen dat je nooit wil verkopen. Dat is natuurlijk niet realistisch als ondernemer dat te zeggen. Ik zie het een beetje als een pokerspel. Er zitten een paar partijen aan tafel die er al heel lang zijn en heel veel geld hebben, maar niet de beste kaarten. Wij hebben niet veel ervaring en geld, maar hebben wel hele goede kaarten. Ik zie dus enorm uit naar dat het spelen van het spel. Stel je voor dat een van die vette, rijke pokerspelers zegt: wij hebben ervaring en geld, jullie goede kaarten, zullen we samen verder spelen? Dan sta ik er wel voor open.’

En als je nu samen kan spelen met een andere nieuwe partij met goede kaarten, is het dan niet interessant die oude partijen weg te spelen?

‘Ja ook. Daarom is het ook zo leuk. Er gaat nog zoveel veranderen. De publishingwereld staan op z’n kop. De definitie van publishing is ‘alles dat aandacht krijgt’.  Pinterest en Twitter zijn dus ook publishers.  Het valt op dat oude publishers technologie als noodzakelijk kwaad zien. Ze moeten er aan, maar doen het klagend en zuchtend. Het is alsof ze het als een door god gegeven recht zien dat zij geld met publishing kunnen verdienen en dat het oneerlijk is dat het ze nu wordt afgepakt. Je kunt wel verwijtend naar mij kijken, maar technologie is er gewoon en we moeten allebei hard werken om geld te verdienen. Wij voelen ons thuis bij technologie, dat is ons warme bad. We kopen gadgets voor de lol, ontdekken iedere dag iets nieuws en vragen ons af: wat kunnen we daarmee doen voor onze lezers. Dat zijn die goede kaarten. Je redt het niet alleen met goede schrijvers.’

Tot slot: wat is jouw favoriete event?

‘Ik krijg heel veel energie van hackatons, dus hackweekends waar groepjes binnen een weekend ideeën bedenken en bouwen. Alsof je jezelf weer kalibreert, omdat je ziet hoe weinig er eigenlijk nodig is om een start te maken. Hoe ouder je wordt en hoe meer je een bedrijf wordt, hoe langer processen gaan duren. Snelheid gaat er uit. Na zo’n hackweekend weet je weer dat het kan. Innovatie hoeft geen pijnlijk proces te zijn.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie