Dit concluderen Edwin Winter en Wouter van der Weijden van adviesbureau &Samhoud in Utrecht na een onderzoek onder 600 managers uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheidsorganisaties.
Winter en Van der Weijden stellen vast dat het doorleven van het merk in de eigen organisatie, de oplossing is voor dit probleem. Dat is ook te lezen in hun boek ‘Authentieke organisaties. Echte merken'.
73% van de onderzochte managers geeft aan het merk belangrijk te vinden, omdat dat leidt tot een sterk extern imago, een hogere omzet, winstgroei en een hogere beurswaarde. Maar ook het interne imago is gebaat bij een sterk merk. Toch mislukt bijna de helft van de merktrajecten, ondanks dat Nederlandse organisaties er fors in investeren. 45% van de ondervraagde managers ziet geen positief effect van een merktraject.
De oorzaak is volgens de auteurs van het boek het gebrek aan aandacht en het gebrek aan budget voor het merk in de eigen organisatie. Interne doorvertaling van het merk via internal branding, krijgt onvoldoende aandacht. Een kwart van de managers geeft zelfs aan dat er nauwelijks of helemaal geen budget is gereserveerd voor de interne doorvertaling van het merk. 74% van de managers geeft aan dat de medewerkers bekend zijn met de inhoud van het merk. Slechts 51% geeft aan dat het merk daadwerkelijk wordt vertaald in merkconform gedrag en iets minder dan de helft (49%) zegt dat de medewerkers echte merkambassadeurs zijn.
Succesfactoren van geslaagde merktrajecten volgens Winter en Van der Weijden, zijn de kwaliteit van de inhoud van het merk, de participatieve aanpak van de ontwikkeling van het merk en de mate van activatie en verankering van het merk binnen de organisatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!