90 procent van de Nederlanders bewaart zijn foto's op verschillende plekken en bijna de helft van Nederland ordent zijn foto's nooit. De conclusie is, niet geheel onverwacht, dat 80 procent moeite heeft met het terugvinden van zijn foto’s. Dat blijkt uit onderzoek van Google.
Tandenborstelprincipe
Dat alles is (natuurlijk) op te lossen met een product van Google, namelijk Google Foto's. Geen nieuwe app, maar een app die blijkbaar wat meer aandacht kan gebruiken. Bij Google Nederland werd vorige week een presentatie gegeven over wat er mogelijk is met de app. In het kort: Google foto's moet het leven leuker en makkelijker maken, volgens het 'tandenborstelprincipe’, aldus Tim van de Rijdt, Marketing Manager Consumer Products. Dat principe houdt in dat Google producten maakt waarvan het hoopt dat consumenten ze (minstens) twee keer per dag gebruiken.
Creatieve assistent
De app komt voort uit Google Plus. De app is gratis en biedt onbeperkt opslagruimte. Via de app kunnen gebruikers foto's of albums delen met verschillende social media of chatapps. Ook zijn foto's en video's in de app te bewerken. Daarnaast biedt Google Foto's een creatieve assistent. Deze bewerkt zelf foto's in colleges, animaties of vormt panorama-beelden met geschoten foto's. Aan de gebruiker de keuze om deze wel of niet op te slaan. Dat alles natuurlijk om een ‘toffer plaatje te delen’. Dit gebeurt overigens ook met video's: De assistent plakt snippets van video's aan elkaar en biedt een bewerkte video, inclusief filter en muziek aan.
Gezichtsherkenning
In Amerika gebruikt de app ook gezichtsherkenning, maar vanwege de regelgeving is dat in de Europese versie (nog) niet beschikbaar. Wel zijn de foto's gerangschikt op categorieën want via 'machine learning' herkent de app patronen en bepaalt hij door middel van kansberekening wat er op de foto te zien is. Categorieën kunnen bijvoorbeeld zijn: katten, skiën, treinen enzovoort. Hoe goed dat werkt, moet blijken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!