“I like big butts and I cannot lie". Sir Mix-a-Lot bracht in 1992 met zijn nummer “Baby got Back” een ode aan de grote kont. Het nummer groeide uit tot een fenomeen. Zelfs het brave Friends besteedde er aandacht aan.
Pas in 2011 werd de trend echt doorgezet. Major Lazer zette met “Bubble Butt” duidelijk de toon. De dikke kont was groot en ging alleen maar groter worden. Kim Kardashian heeft haar sterrenstatus te danken een zorgvuldig gesculptuurd imago rondom haar achterwerk. Nicki Minaj heeft een wereldhit met “Anaconda” dat is gebaseerd op “Baby got Back”. Meghan Trainor (een fors uitgevallen Disney meisje) heeft met haar “All about that bass” een Grammy nominatie voor Song of the Year. De dikke reet is mainstream! Vice media noemt 2014 het jaar van de derriere. Vogue stelt: W’re Officialy in the era of the Big Booty.
Waar vroeger borsten werden opgepompt worden vandaag de dag billen massaal legaal en illegaal gestut met silicone, palmolie of andere troep. Billen worden in de raarste bochten gewrongen. Sterren worden gemaakt en gebroken. Van sportschool tot butt-facial, alles wordt uit de kast getrokken om met je dikke kont goed voor de dag te komen. Ook in social media is de dikke kont gaan vliegen. Dumpert is content gaan reeten (ipv raten). Instagram, Facebook, Tumblr staan vol met belfies: de butt-selfie. Er bestaat zelfs zoiets als een belfiestick. Een goeie dikke reet is het nieuwe statussymbool.
Ass-vertising kon natuurlijk niet uitblijven. EasyJet, BMW, Geico, T-Mobile US en Money Supermarket durfden het aan.
Nou, EasyJet durfde het eigenlijk niet aan. Happy Bums (in Nederland Bofkonten) is behoorlijk tam. Grote billen in een EasyJet commercial doet waarschijnlijk een discussie oplaaien over de te kleine bilruimte in hun vliegtuigen. Zelf BMW is met zijn Superbowl commercial met een verwijzing naar twerking gedurfder.
Ook Geico (oa bekend van de “hump day” spot) zet in op ass-vertising. In de nieuwe Superbowl commercial staan een oud mannetje met swag en een vrouw met een enorme kont centraal. Maar helaas gebeurt er net als in de T-Mobile Superbowl spot met Kim Kardashin niet zoveel. Alleen je kont laten zien maakt het nog geen goed idee.
Dan Money Supermarket. In de huidige tijdsgeest is een grote kont duidelijk iets om trots op te zijn. Dat “euforische gevoel van een grote kont” omarmen ze met succes. Money Supermarket doet wat Toyota Swagger Wagon deed: inhaken op pop culture en het tegelijk op hilarische wijze belachelijk maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!