Apple passeert Coca-Cola

Coca-Cola is na 13 jaar zijn nummer-1-plaats als meest waardevolle merk kwijtgeraakt aan Apple. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Interbrand. Ook Google passeerde het frisdrankenconcern.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt Interbrand vandaag in zijn jaarlijkse Best Global Brands-rapport. Het merk Apple steeg vorig jaar al met 40 procent naar plek 2, en is dit jaar 98,3 miljard dollar waard, een stijging van 28 procent. Google volgt op korte afstand met 93,3 miljard dollar. Coca-Cola is 79,2 miljard dollat waard.

Hollands
Philips is het hoogst gewaardeerde Nederlandse merk, met een waarde van 9,8 miljard dollar, op nummer 40. Philips noteert een groei in merkwaarde van 8 procent. Shell staat op nummer 73 met 5,5 miljard euro en Heineken op 93 met 4,3 miljard dollar.

Stijgers
Facebook is dit jaar echter de grootste stijger. Vorig jaar nog nieuw in de lijst maar dit jaar met een groei van 43 procent van plek 69 naar plek 52. Prada stijgt met 30 procent, en ook Amazon laat een flinke groei zien van 27 procent in merkwaarde. Vier van de vijf topstijgers zijn tech brands: Facebook, Google, Apple en Amazon.

Dalers
De merken die het sterkst in merkwaarde daalden zijn dit jaar: Nokia (-65%), Morgan Stanley (-21%), Nintendo (-14%), MTV (-12%) en Avon (-11%). De merken BlackBerry, Credit Suisse en Yahoo! vielen dit jaar uit de top100

Nieuw
Discovery komt nieuw binnen op nummer zeventig in de ranglijst met een merkwaarde van 5,8 miljard dollar. Duracel is ook nieuw op nummer 85, net als Chrevolet op 89.
Automotive is nog altijd de grootste sector in de ranglijst. Toyota is op nummer 10 het hoogst genoteerde automerk, gevolgd door Mercedes (), BMW () en Honda ().

Methodiek
Om in de top-100 te worden opgenomen, dient een merk in alle werelddelen actief te zijn. Zeker 30 procent van de omzet moet van buiten de thuismarkt komen, en alle financiële informatie moet publiekelijk beschikbaar zijn. Daarnaast worden de merken beoordeeld op hun financiële prestaties, de rol van het merk in het beslissingsproces van de doelgroep, en de merkkracht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie