Je was in 2002 mede-oprichter van The Embassy, en werkte op Hollywood-films als Iron Man. Wat bezielde je om naar Amsterdam te komen?
‘Het viel de laatste jaren bij The Embassy een beetje uit elkaar. Ik deed een halfjaar en film, dan een paar commercials, en dan weer een film. Ik droogde creatief uit. Bovendien: als een commercial niet leuk is, dan ben je er na een paar weken vanaf.
‘De eerste jaren deden we ook meer internationale commercials, de laatste jaren meer lokaal Canadees werk. Dat hielp ook niet.’
Maar dan nog: je loopt niet zomaar je eigen tent uit.
‘Nee, maar eind juli liep ik wel naar binnen en zei ik dat ik weg zou gaan. Ook al ben ik nog altijd voor 16% mede-eigenaar. Dat kwam onverwachts aan. Kort daarna stuurde ik Halbo [van der Klaauw, eigenaar van The Ambassadors] een berichtje. Wij hebben eind jaren ’90 samengewerkt bij Rainmaker Entertainment in Vancouver, en raakten bevriend. Hij schreef terug: kom bij ons werken. Waarop ik lacherig reageerde, maar hij meende het.
‘Gelukkig, want ik had behoefte aan flinke verandering. Ik heb dit niet gedaan voor het geld.’
Wat ga je toevoegen aan The Ambassadors?
‘Bij The Embassy was ik alleen nog maar supervisor op het gebied van compositing en CGI. Dat ga ik hier ook doen, maar ik ga ook zelf weer achter de computer zitten. Misschien is dat niet altijd per se de meest efficiënte oplossing, maar het houdt mij creatief en mijn kennis fris. Dat helpt het aansturen weer.
‘Meer specifiek heb ik veel kennis op het gebied van hard body CG, van robotics, helicopters, dat soort dingen. The Embassy was gespecialiseerd in autoreclames. Wij hebben bijvoorbeeld de dansende robot voor Citroën gemaakt [zie hierboven, red.). Wij hadden wel een naam op dat vlak.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!