Affiliate-netwerken komen met gedragscode conversieattributie

Branchevereniging Platform Affiliate Netwerken (PAN) introduceert een Code of Conduct voor het ontdubbelen van transacties en conversieattributie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De richtlijnen die PAN-leden Affiliate4you, affilinet, Daisycon/Paxz, Tradedoubler en Zanox hebben opgesteld moeten voor ‘transparantie en fairplay’ zorgen als het gaat om het meten, ontdubbelen en toewijzen van transacties door adverteerders aan publishers.

Met het Code of Conduct wil het PAN een groeiende markt tegemoetkomen die behoefte heeft aan heldere richtlijnen: ‘Door meer duidelijkheid over de spelregels te verschaffen, weten adverteerders, publishers en netwerken vooraf waar ze aan toe zijn,’ aldus het PAN. Het platform constateert dat conversieattributie in veel gevallen nog niet correct wordt toegepast: ‘Onervarendheid of technische beperkingen kunnen hieraan debet zijn. De gevolgen zijn ingrijpend voor publishers; te denken valt aan onjuiste ontdubbeling  en onterechte afkeur van transacties waardoor zij niet worden beloond voor hun bijdrage aan een transactie.’

Lauri Koop, voorzitter van het PAN. ‘Affiliatenetwerken hebben in de loop der jaren veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van de trackingtechnologieën die recht doen aan de bijdragen van publishers in het aankoopproces. Het zou contraproductief zijn als publishers niet op juiste wijze worden beloond voor hun promoties. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat adverteerders van tevoren aangeven met welke techniek en onder welke voorwaarden zij ontdubbelen.’

Bij affiliate marketing geldt veelal het ‘Last Cookie Counts (LLC)’-principe. De publisher die als laatste een bezoeker naar een adverteerder heeft doorgestuurd, krijgt de vergoeding voor de gemeten transactie toegewezen. Daarnaast kunnen adverteerders binnen de no cure, no pay-constructie van affiliate marketing de gemeten transacties achteraf keuren. Dit doet men bijvoorbeeld omdat een consument een retourzending heeft gedaan of omdat een adverteerder met meerdere netwerken samenwerkt waardoor een transactie dubbel gemeten wordt.’

Inmiddels hebben sommige adverteerders de eerste stappen richting conversieattributie gezet, waarbij zij meerdere publishers voor hun bijdrage aan een transactie willen belonen. Dit is een ontwikkeling waarvan het PAN zegt er positief tegenover te staan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie