Accenture Innovation Awards Concept van de Week – TRVL: reismagazines op de iPad

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Canada’s Bear Essentials, A Perfect Day in New York, Seen Unseen in Bali of Go Green in Hong Kong. Zomaar een paar titels van TRVL, momenteel het succesvolste gratis iPad-reismagazine. Je beleeft de reis met prachtige foto’s en originele verhalen. Het bedankje van Apple op de WWDC afgelopen dinsdag en de vijf sterren in de App Store zijn jaloersmakend voor uitgeverijen die worstelen met digitale mogelijkheden. Wat maakt deze honderdste inschrijver van de Accenture Innovation Awards (AIA) voor Communications, Media & Technology zo’n succes?

Net zoals , het vorige concept van de week, spotte het AIA-team TRVL tijdens de – waar Accenture als co-host optrad. werd uitverkozen tot Best Mobile App. Inmiddels zijn 58 verschillende bestemmingen beschreven, van Andalusië tot het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Elke week komt een magazine uit met een nieuwe bestemming. Het doel is om over alle bestemmingen een magazine te maken.

Vijf sterren-waardering
Jochem Wijnands, voorheen marketeer en later fotograaf voor onder andere National Geographic, bedacht TRVL samen met ondernemer en Apple-watcher Michel Elings. In september 2010 ging TRVL live als het eerste exclusieve iPad-magazine ter wereld. Inmiddels is de app meer dan een half miljoen keer gedownload. Het concept is gelauwerd als Winner of the Digital Magazine Awards en met de Best Magazine App Ever Award. Het TRVL-team is trots op de waardering van gebruikers die blijkt uit de vijf sterren in de App Store.

Apple zegt: “Thank you TRVL”
Bovendien werd eergisteren in de keynote-speech van Apple op de WWDC (Worldwide Developers Conference) een video vertoond waarin TRVL als de enige Nederlandse én enige magazine-app in beeld kwam. In de film kwam een kleine selectie succesvolle en opvallende concepten langs. Jochem: “Maar zes van in totaal zeshonderdduizend apps zijn genoemd. Een daarvan was TRVL.”

Bron van informatie en inspiratie
TRVL wil een bron van informatie en inspiratie zijn. Jochem: “Zoals een reiziger die je onderweg tegenkomt en zijn ervaringen deelt zonder dat hij daarvoor iets wil hebben. Dat dit gevoel leeft bij de lezers is voor ons erg belangrijk.” Hij vervolgt: “Op kwaliteit doen wij geen concessies. Wij werken met National Geographic-fotografen en Lonely Planet-schrijvers. Lezers vinden het fijn dat we langere verhalen hebben. Ze zitten gemiddeld dertig minuten in de app – een groot verschil met reisbladen met korte artikelen over een bestemming, waarbij het reisgevoel ontbreekt.”

Tijdloze magazines
TRVL onderscheidt zich sterk met de toepassing van het iTunes-model. Jochem: “We bieden de reportages los aan in plaats van gebundeld. Dat maakt de magazines tijdloos, en dus blijven ze live in de winkel.” Schrijvers en fotografen hebben veel invloed op het blad. Jochem: “Zij zijn ter plekke geweest. Het is die rechtstreekse lijn die lezers waarderen. Zo plaatsen we bewust geen tekst over de foto’s, daar ontkracht je de beleving mee. Het haakt in op de visie van Apple, dat alles zo simpel mogelijk wil maken waardoor de beleving meer ruimte krijgt. Ik moet zeggen dat we daar met TRVL heel goed in geslaagd zijn.”

Bali

Eigen uitgeefplatform
TRVL loopt op veel andere e-magazines vooruit, in de nabije toekomst wordt die positie versterkt. Jochem: “We werken aan een eigen uitgeefplatform om het conventionele publishing-model volledig achter ons te laten. Al onze ideeën over iPad-magazines op de iPad stoppen we in eigen software. Hoe dat in de praktijk eruit komt te zien blijft nog een verrassing voor de lezers.”

Een op twintig
TRVL is gratis en schuift het digitale kostenvoordeel door naar de lezer. Er is geen enkel ander blad dat dit doet. Jochem: “Ons eerste blad kostte 1,59 euro, de conversie was een op twintig. Dus van de twintig mensen die de app downloadden, haakten er negentien af. Aan de afhakers valt meer te verdienen dan 1,59 euro, bijvoorbeeld via advertenties. Dus besloten we TRVL gratis te maken.”

Adverteren op de iPad
Sinds drie maanden heeft TRVL een advertising director in dienst. Die praat nu met grote merken over adverteren in het magazine. “De iPad heeft voor adverteerders het grote voordeel dat je alles weet van je lezers en of een advertentie werkt zoals bedoeld. Wij kunnen precies vertellen hoe lang iemand een reclame-uiting bekijkt en wie deze persoon is. Dat geeft veel meer mogelijkheden dan print. Je kunt lezers activeren informatie op te vragen, een e-mail achter te laten of zelfs een aankoop te doen. We zijn koploper – we verkopen niet alleen onze eigen advertenties, maar promoten tegelijkertijd adverteren op de iPad.”

Financiering
De financiering voor TRVL verliep voorspoedig. Jochem financierde TRVL eerst zelf en ontving vorig jaar startkapitaal. Jochem: “Omdat ik eerst zelf heb bijgedragen konden we al laten zien wat we hebben bereikt. In januari van dit jaar hebben we angel fundig gekregen. Deze week zijn we in San Francisco om met venture capitalists te praten. Tot nu toe gaat alles volgens plan.” Reisliefhebbers hebben genoeg om naar uit te kijken de komende tijd. Jochem: “In de toekomst gaan we andere titels uitbrengen, TRVL uitgeven in zes andere talen en er komen versies voor de iPhone. Als het aan ons ligt krijgt ‘magazine’ een nieuwe betekenis.” Tips voor bestemmingen die je graag ziet verschijnen op TRVL zijn welkom.

Apple WWDC 2012 Keynote ("Thank you TRVL" rond 14:37 min.)

Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor, Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt op 8 november 2012 plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie