Accenture Innovation Awards Concept van de Week – PRSS: digitaal publiceren in een handomdraai

Je bedenkt iets wat vijf sterren scoort in de App Store, je ontwikkelt het door en je geeft het weg. Dat is wat TRVL heeft gedaan. Als PRSS kan iedereen er nu mee aan de slag – je maakt in een mum een magazine over wat dan ook, dat geschikt is voor alle devices en besturingssystemen. Uitgevers opgelet, dit is een concept met potentie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Michel Elings en Jochem Wijnands begonnen in 2010 TRVL: het eerste iPad-only-magazine ter wereld. Razend populair is de app nog steeds, want hij is meer dan een miljoen keer geïnstalleerd. “Maar dat de app gebaseerd was op Adobe, vonden we een beperking. We wilden een stap verder: het moest werken op elk mobiel apparaat en alle pc’s. Daaruit kwam PRSS voort.” wordt sinds november 2012 aangeboden onder de vlag van .

Kunnen uitgevers inpakken?
Digitaal publiceren staat vaak gelijk aan verdwalen in mogelijkheden met foto’s, vid’s, tekst en socialmedia-koppelingen. PRSS betekent probleemloos digitaal publiceren via een cloudbased-tool. Iedereen kan z’n eigen blad maken, voor elk apparaat en besturingssysteem. Kunnen uitgevers inpakken? Jochem: “Het biedt ze nieuwe mogelijkheden. Ik vind dat uitgevers nog te veel vasthouden aan oude verdienmodellen, media en middelen. Wij bieden een totaal nieuwe end to end-oplossing, waarmee je als particulier aan de slag kunt, maar ook als grote bekende uitgeverij.”

‘Software die jullie vergaten te maken’
Vorig jaar deed TRVL mee aan de AIA. . Dat was op de Worldwide Developers Conference (WWDC), waar Apple iPhones en iPads introduceert. Wat is er daarna gebeurd? Jochem: “Het leidde tot een gesprek met Eddy Cue, een van de hoogste bazen. ‘We maken software die jullie vergeten zijn te maken’, stelde Michel. Vervolgens zijn we vier à vijf keer langs geweest om over de voortgang van PRSS te vertellen, en we schreven demo’s. Het vertrouwen is er dat PRSS de verkoop van iPads en iPhones kan aanjagen.”

Telefoontikker die meeloopt
PRSS is gratis, wat het laagdrempelig maakt om in te stappen. PRSS wil nu eerst vooral onder de aandacht van uitgeverijen komen. Een magazine maken is kosteloos. Zodra de publicatie veel gedownload en gelezen wordt, gaat de teller lopen. Dan betalen uitgevers een kleine markup per download. Jochem: “Je moet het zien als een telefoontikker die meeloopt. Eerlijk en transparant.” PRSS heeft ook de interesse van luchtvaartmaatschappijen, fanclubs, bloggers, scholen, universiteiten en reclamebureaus. De gebruikerservaring is goed doordacht. Je kunt meteen beginnen met lezen. Een PRSS-magazine laadt beetje bij beetje. Je hoeft geen complete download af te wachten. Jochem: “De app is twintig keer sneller en de bestandsgrootte is tien keer kleiner dan voorheen.”

Veel nieuwsgierigheid
De early adopters waren er als de kippen bij. PRSS houdt ze op de hoogte zodat ze straks snel aan de slag kunnen. Jochem: “Ze zijn nieuwsgierig naar wat we nu doen. Voor mij is dat de bevestiging dat we goed bezig zijn.” Een van de ambities van PRSS is snel groeien door de eerste gebruikers een zo goed mogelijk gevoel te geven. “De starters moeten vooral het gevoel krijgen dat ze iets moois maken, iets wat ertoe doet, zodat ze meer willen publiceren en anderen meenemen in het enthousiasme. Alle print verschuift uiteindelijk naar digitaal, en met PRSS gaat dat alleen maar sneller.”

Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie