Accenture Innovation Awards Concept van de Week– AppMachine:zelf je app maken in een mum van tijd

Apps zijn van iedereen. En iedereen kan ze maken. Siebrand Dijkstra lanceert AppMachine, waarmee je apps voor iPhone en Android kunt bouwen. We zagen AppMachine vorige maand op het grootste telco-congres ter wereld – het Mobile World Congress in Barcelona. Daar won AppMachine de Laptop Magazine Award voor Best Mobile Software van 2013.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Siebrand: “ is ontstaan uit een van mijn vorige bedrijven, Speak in Friesland, dat apps voor grote klanten maakte. Wat opviel was dat we veel aanvragen van kleinere bedrijven kregen. Steeds bleek het moeilijk om uit te leggen hoe de app precies werd gebouwd, en dat de kosten al snel duizenden euro’s bedroegen voor alleen een iPhone-app. En de wensen waren vaak erg basaal – bijvoorbeeld een corporatebrochure in de vorm van een app.”

App-cms werkt als lego
Siebrand: “Zoals je met lego heel snel een helikopter of een boot kunt bouwen, zo zet je bij ons een app in elkaar.” Het contentmanagementsysteem (cms) toont twintig legoachtige stenen waarmee je je app in elkaar zet. Elke steen heeft een specifieke functie, bijvoorbeeld Twitter, Facebook of e-mail. Alle stenen zijn makkelijk te configureren en alles wat je doet wordt gevisualiseerd tijdens het bouwen. Voor de iPhone zijn andere bouwblokken gebruikt dan voor Android. Als je app eenmaal live is, kun je ‘m aanpassen – en wel zo dat je gebruikers geen updates hoeven op te halen. De techniek is voor hen helemaal verborgen.

Onderscheidende factor
Doe-het-zelf-concepten voor apps zijn er plenty. onderscheidt zich van de ruim honderd aanbieders door ‘native apps’: apps die gebouwd zijn voor een specifiek mobiel besturingssysteem. Het werkt snel, zonder laadschermen en de functionaliteiten gaan mooi in elkaar over. Siebrand: “Alle concurrenten zetten in op universeel, met HTML- of hybride-applicaties. AppMachine is een andere weg ingeslagen. Zij hebben los van elkaar twee ontwikkelteams ingezet: een voor de iPhone en een voor Android. Zo krijg je een uniek product – vóór het platform, dóór het platform. Wij zijn de eerste aanbieder die zo’n grote investering heeft gedaan.”

Betalen ná publicatie
De kosten voor de publicatie van de app zijn 399 euro. Daarnaast is een designerversie beschikbaar van 699 euro. Daarin kunnen de hardcorephotoshopatleten zich uitleven. Elke pixel kan aangepast worden. Siebrand: “Je krijgt honderd procent vrijheid.” De ontwerp- en testfase van de app is geheel kosteloos. Later dit jaar wordt nog een developer-versie gelanceerd met nog meer tools voor de echte techneut. Daarmee kan een complete database worden onderhouden en beheerd. De reden dat de apps zo laag in prijs zijn heeft te maken met de gebruiksvriendelijkheid. De klanten kunnen zelf hun app bijhouden en bewerken, en dus hoeven hun geen maandelijkse facturen meer gestuurd te worden.

Vooralsnog de bètaversie
AppMachine is anderhalf jaar geleden gestart met een team van 24 medewerkers, onder wie 18 programmeurs. Officieel moet de eerste app nog verkocht worden. “We hebben ‘proof of concepts’ gebouwd om te laten zien dat werkt, en om de uitvoerbaarheid te testen. Zo is de app voor Armin van Buuren in de maak. Siebrand: “De app wordt in samenwerking met ons gemaakt. Wij hebben het design gedaan en de mensen hier en daar begeleid in de keuzes die ze maakten. Ze hebben zelf de content gemaakt. Een beetje van Maggi en een beetje van mezelf zouden ze vroeger zeggen.”

Stralend middelpunt van MWC
Inmiddels hebben 17.000 mensen zich ingeschreven voor de bètaversie van Appmachine en op het (MCW) hebben ze internationaal entree gemaakt. Siebrand: ‘’Het gaat goed met AppMachine. Ik word er erg blij van als ik zie hoe positief het wordt opgepakt. Op de Laptop Magazine Award voor Best Mobile Software van 2013, die we kregen in Barcelona zijn we bijzonder trots’’. AppMachine stond vervolgens op Chinese nieuwssites, en kreeg een aanvraag voor een interview met Forbes Magazine. Nu is het de beurt aan de AIA13 om te veroveren.

Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie