Premium

69% wantrouwt de motieven van PR-profs, alleen politici scoren slechter

Brits onderzoek legt het PR-probleem van PR bloot.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opmerkelijk onderzoek onder Britten over het imago van de pr-sector  door en .  In een representatieve steekproef onder Britse volwassen (n = 2011) zegt een overweldigende meerderheid dat PR draait om ‘spinnen’, ofwel het verdraaien van de werkelijkheid, en niet zozeer om inhoud.

69% heeft er geen vertrouwen in dat  PR-professionals  de waarheid vertellen.

Relatief slecht

Dezelfde vraag werd voorgelegd met politici en journalisten lijdend voorwerrp. Daaruit blijkt dat het slechte imago van het PR-vakgebied relatief is. Politici staan het namelijk nog een heel stuk slechter voor; 84 procent van de volwassenen in het VK hebben er weinig vertrouwen in dat politici de waarheid vertellen.

Journalisten doen het ook niet veel beter dan PR-professionals, sterker, een even groot deel van de Britten (69%) gelooft dat journalisten evenmin de waarheid dienen.

Redenen wantrouwen 

Opmerkelijk zijn de redenen voor het wantrouwen van de PR-profs. Zo zegt 72% dat dit komt omdat ze betaald worden om mensen te beïnvloeden. Een nogal opmerkelijke reden, want dat is juist waarvoor pr op aard is natuurlijk.

Ruim de helft wantrouwt PR omdat het negatief gedrag probeert te verdoezelen (52%), terwijl een vijfde zelfs vermoedt dat pr-mensen cijfers oppoetsen in hun campagnes (22%).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie