‘Prioriteer, ontwikkel, test, publiceer en begin weer overnieuw’, schreef onze voormalig managing director Marten Kruisinga in zijn blog over agile marketing. En zo is het maar net. Maar hoe zorg je ervoor dat je analyses op een gedegen manier uitvoert en doorvoert? Als je realtime aanpassingen moet doorvoeren, welke tools kun je dan inzetten om daadwerkelijk vooruitgang te boeken? 5 tools om agile marketing te ondersteunen en het beste te halen uit je inspanningen.
Natuurlijk zeg ik als marketingmanager van een softwareleverancier dat tools je kunnen helpen om agile marketing te bedrijven. Toch zou ik voor de inzet van software (on premise of in de cloud) willen pleiten. Vooral omdat je niet telkens weer opnieuw het wiel wilt uitvinden. Als je de analyses, tests en resultaten niet opslaat, dan kan het gebeuren dat jij of je nieuwe collega eenzelfde project op touw zet, zonder te realiseren dat het al eens eerder is geprobeerd en, in het slechtste geval, niet succesvol is gebleken.
Daar komt bij dat je wilt bouwen op voorgaande resultaten, zodat je je marketingprocessen en campagnes iteratief verbetert (iteratieve ontwikkeling is overigens een belangrijke karaktertrek van de agile marketeer). Het monitoren van klantgedrag is één, maar je marketing erop aanpassen is belangrijker. De lessen die je eruit leert, kun je alleen ten volle benutten als je ook ondersteunende technologie hebt. Waarbij het vanzelfsprekend is dat ook de rest van het team daar gebruik van kan maken.
5 tools om agile marketing te ondersteunen:
- Projectmanagement: heldere communicatie is één van de belangrijkste eigenschappen van een goed agile team. E-mail kan soms verwarrend werken: wie stuurde nou wat en wanneer? Welke to-do’s moeten daaruit volgen? Een projectmanagement tool kan je helpen om de prioriteiten en verantwoordelijkheden helder te krijgen. Er zijn meerdere tools die je kan gebruiken, zoals Basecamp, Podio of Trello.
- Analytics: in goede content management systemen zitten vaak al de basis analysefunctionaliteiten, maar de integratie met Google Analytics is natuurlijk nooit weg. Het geeft marketeers en copywriters inzicht in het effect van content en de populariteit van de online ervaring in zijn geheel. Wil je verder experimenteren? Dan kan het handig zijn om tools te vinden die je helpen met A/B- of multivariate testing, zoals Optimizely.
- Crm-systeem: elke klant is weer anders in zijn gedrag, voorkeuren en geschiedenis. Zelfs als je een doelgroep hebt gekozen, dan zijn er nog subgroepen te onderscheiden, door bijvoorbeeld te kijken naar de grootte van opdrachten of specifieke behoeften op basis van een sector. Door een crm-systeem in te zetten, kun je makkelijk onderscheid maken en campagnes op basis van klantgroepen versturen. Nieuwe klanten kunnen aan de hand van kenmerken verdeeld worden. Ook kun je het succes van campagnes of experimenten tegen de klantkarakteristieken houden, zodat je weet welke effecten ze kunnen hebben. Crm-tools die je kunt gebruiken, zijn bijvoorbeeld Salesforce.com en Microsoft Dynamics CRM.
- Marketing automation: content wordt natuurlijk niet alleen via de website gedeeld. Om campagnes via e-mail of sociale media goed te monitoren en snel aan te passen, kun je een marketing automation oplossing inzetten. Als je het vervolgens nog eens kan integreren met het crm- en web content management systeem, voorkom je dat je content decentraal opgeslagen wordt. Daarnaast dat je handmatig links en tekst moet verwerken en dan per ongeluk fouten maakt of analyseresultaten handmatig moet verwerken, wat veel tijd en energie in beslag neemt. Marketing automation tools zijn onder andere van SilverPop, Salesforce.com of Microsoft Dynamics Marketing.
- Multipurpose CMS: een gedegen cms kan natuurlijk niet ontbreken. Als je wilt blijven experimenteren en iteratief wilt groeien, zoek je naar meer dan alleen functionaliteiten om content te maken en publiceren. Met een goed systeem kun je personaliseren op basis van bezoekersprofielen en kun je eenvoudig links aanmaken naar sociale media. Als je online verkoopt, dan zijn geïntegreerde e-commercefunctionaliteiten een must. Naast content over producten wil je het winkelmandje en de betalingsmogelijkheden zonder problemen kunnen toevoegen. Een absolute vereiste, zeker als je een rijk contentplatform hebt of wilt opbouwen, is de doorzoekbaarheid van de website of –shop. Een goed cms is bijvoorbeeld het Digital Experience Cloud platform van EPiServer.
De verschillende tools zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken, maar als je snel wilt kunnen schakelen tussen bijvoorbeeld je website en een marketingcampagne, kan een geïntegreerde oplossing helpen. Bedenk echter wel dat tools altijd ondersteunend zijn; het begint met een goede strategie en een agile mindset. Zonder die twee cruciale elementen kunnen de tools uiteindelijk niets voor je betekenen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!