Over het algemeen vinden we advertenties ongewenst, irritant, hinderend en een reden om door te zappen of weg te klikken. Er is echter een buitencategorie: creatieve ads die gezien mogen en eigenlijk moéten worden. Zodat we nadenken over sociale kwesties, die zowel online als offline levens beïnvloeden. En wanneer zulke krachtige advertenties op social media verschijnen, kunnen ze tot in de verste virale verten reiken. Scroll er doorheen en sta af en toe stil.
1. Op het internet is niet alles wat het lijkt. En dat moeten we niet vergeten.
2. Maar de roze smartphone van een kind kan ook minder onschuldig zijn dan 'ie lijkt.
3. Censuur kan niet alleen details verbergen, maar ook misleiden.
4. Deze advertentie opent de ogen voor huiselijk geweld.
5. Veel mensen beseffen de ongemakken voor mindervaliden in het dagelijks leven niet.
6. 'Haastige spoed is zelden goed' uitgebeeld in een gekreukeld billboard.
7. Maar ook gordels kunnen levens verlengen.
8. Alertheid voor kinderen in het verkeer moet van twee kanten komen.
9. Want blikken kunnen doden.
10. Hoe langer je een kind met autisme negeert, hoe moeilijker het wordt om ze te bereiken.
11. Een vorkje prikken is wereldwijd geen vanzelfsprekendheid.
12. Dat beeldt deze dakloze prullenbak nog maar eens treffend uit.
13. De kracht van sociale media kan heel ver reiken, maar liken is meestal geen helpen.
14. Een orgaandonor daarentegen..
15. WNF roept op zuinig te zijn op onze aardkloot.
16. Want de sushi had net zo makkelijk plastic verpakt kunnen zijn.
17. WNF: De tsunami doodde honderd keer zo veel mensen als 9/11.
18. En de natuur mag best een handje geholpen worden.
19. In plaats van geschminkt voor ons eigen vermaak.
20. En met deze advertentie tegen roken eindigt dit artikel wellicht eerder dan je denkt.
Over De Beste Social Media.
In samenwerking met de Adfo Groep deelt oprichter Diederik Broekhuizen wekelijks een artikel dat eerder verscheen op De Beste Social Media. Het artikel van deze week werd geschreven door Jasper Schilder.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!