Premium

100 ritten met de dieselauto minder: PostNL zet e-bakfiets in in Amsterdam

De postbezorger zegt voor de e-bakfiets te kiezen omdat het zijn vervoersbewegingen wil vergroenen.

Per dag 100 autoritten met dieselbestelauto’s minder, en daarmee 60.000 kg minder CO2-uitstoot per jaar. Dat is het resultaat dat PostNL claimt te boeken met de inzet van de elektrische bakfiets in Amsterdam. PostNL bezorgt vanaf nu grote aantallen zakelijke post in Amsterdam met elektrische bakfietsen. Ook het legen van brievenbussen in Amsterdam gebeurt met de elektrische bakfiets. Vanaf juni 2017 bezorgt PostNL in de avond ook pakketten met e-bakfietsen. PostNL: ‘Op deze manier willen we bijdragen aan schone binnensteden en het verbeteren van de bereikbaarheid in de binnenstad.’ Na Amsterdam volgen Utrecht, Den Haag, Rotterdam en andere grote steden, belooft PostNL.

'Groot deel'
Vanaf juni 2017 zegt PostNL 'een groot deel' van alle pakketten in de avond met e-bakfietsen binnen het gebied van de ring A10.
Een mooie maar niet zo heel specifieke belofte. De woordvoerder van PostNL, Tahira Limon, kan niet meer duidelijkheid verschaffen omtrent de verhoudingen. Ze zegt: 'Alleen de pakketten die qua omvang te groot zijn voor de e-bakfiets, worden met de bestelbus bezorgd. Dit kan uiteraard verschillen maar een groot deel van de pakketten van de avondbezorging worden met de e-bakfiets bezorgd.'

Vergroenen
PostNL zegt in een toelichting dat postbezorgers hun post sinds jaar en dag te voet of met de fiets bezorgen. ‘Bij het legen van de brievenbussen en het halen en brengen van grote aantallen post bij ondernemers zet PostNL bestelauto’s in. In 2016 is in het centrum van Amsterdam getest om bestelauto’s te vervangen voor elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen. PostNL kiest voor de e-bakfiets omdat het bedrijf zijn vervoersbewegingen wil vergroenen en de verkeersdrukte in steden toeneemt.’

Milieuzone
Overigens is de gemeente Amsterdam zelf steeds strenger op vervuilende voertuigen binnen de ring. Sinds 1 januari van dit jaar mogen bestelauto’s met een dieselmotor (voertuigcategorie N1) met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1-1-2000 niet meer binnen de ring komen (dat is de milieuzone). Bestelauto's met een grijs kenteken vallen ook onder deze eisen. Het wagenpark van PostNL zit overigens niet tegen die norm aan, laat staan dat het over die norm heengaat. Volgens Limon worden de voertuigen elke drie tot vijf jaar vervangen. Limon: 'De oudste voertuigen die we nu hebben rijden stammen uit 2012 en worden dit jaar nog vervangen.' Los hiervan, PostNL draait niet volledig voor de kosten op voor verduurzaming, want de gemeente ondersteunt de aanschaf van elektrische voertuigen door bedrijven met een subsidie.


'Klein elektrisch voertuig' van PostNL in Amsterdam

Kolencentrales
Los van het feit dat de e-bakfiets nul uitstoot veroorzaakt bij het rijden, blijkt uit de proef die PostNL deed dat het bezorgen in de Amsterdamse binnenstad met de e-bike soms sneller is met dan de auto. Limon laat desgevraagd weten dat PostNL op alle locaties groene stroom inkoopt. Daarmee verzekert het bedrijf dat de e-bakfietsen niet worden opgeladen met stroom die is opgewekt door vervuilende kolencentrales. (In Nederland komt 93 procent van de energie van fossiele brandstoffen, bron: Milieu Centraal).

60 e-bakfietsen
Vanaf 1 juni 2017 breidt PostNL het gebied uit naar bijna heel Amsterdam. Dagelijks vervangt het bedrijf 100 autoritten door uitstootvrije fietskilometers met 60 e-bakfietsen. PostNL voegt hiervoor aan het bestaande netwerk acht speciale fietsoverslagpunten toe. PostNL: ‘Op deze locaties worden de post en pakketten ingeladen in de e-bakfietsen en efficiënt bezorgd.’

Ambitie
PostNL wil in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij bezorgen. Hiervoor ondertekende PostNL samen met verschillende overheden en andere bedrijven de Green Deal Zero Emissie stadslogistiek. Daarmee stelt PostNL zich nog altijd voor een forse uitdaging. De postverwerker werkt met (veel) ZZP’ers die pakketten bezorgen met hun eigen (bestel)auto. Niet zelden zijn dat voertuigen van minder recente bouwjaren, met een omgekeerd evenredige CO2-uitstoot. Hoe PostNL daar verbetering in gaat aanbrengen weet Limon nog niet. 'Uiteraard kijkt PostNL als eerste naar de eigen processen. Onze gebouwen maar ook ons eigen wagenpark. Daarom zijn we vorig jaar gestart met het vervangen van diesel-bestelauto’s voor groengas auto’s. Onze ambitie was om eenderde van alle wagens te vervangen. Dat is op dit moment het geval en er worden nog meer auto’s vervangen voor groen gas auto’s.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie