Rond de uitreiking van de Crunchies, een soort Oscars voor ondernemers, leek het geld te regenen. Uber 1 miljard dollar, Giphy.com 17 miljoen dollar. Al verdienen bedrijven nog geen geld en zijn ze nauwelijks een jaar bezig, ze krijgen al emmers geld toegeworpen om honderden nieuwe mensen op de loonlijst te zetten. Niet zelden geven deze bedrijven als tegenprestatie een bepaald belang, dus controle weg. Zo maken ze zichzelf afhankelijk van de willekeur van de durfkapitalisten.
To bootstrap or not to bootstrap
Persoonlijk heb ik het er niet zo mee; het 'snelle geld'. Mijn zakenpartner en ik proberen de boel zoveel mogelijk zelfredzaam te houden. ‘Bootstrappen’, zoals ze dat zo mooi noemen. Zonder ook maar een cent aangenomen te hebben van een andere partij, hebben we kunnen uitbreiden naar 25 mensen en twee kantoren. Omdat we heilig geloven dat onze waarden gecreëerd worden door onszelf en het team en door niemand anders.
Maar bootstrappen is ongelooflijk moeilijk. Het voelt al snel alsof je elk moment blut kan raken zonder financiële buffer. Als je dan hoort over al die gigantische bedragen die hier worden neergesmeten voor nieuwe bedrijven, ga je je onwillekeurig afvragen: 'Zijn wij soms gek?'
Spontane schaalvergroting maakt je bedrijf stuk
Niet iedereen hier in San Francisco is even happig op het snelle geld. Wij ontmoetten Darren Overby bij RockIT CoLabs in Chinatown. Overby gelooft dat jonge ondernemers met elkaar moeten sparren in plaats van met geldgevers. Hji heeft daarom een groot kantoor gehuurd als co-working space vanwaar hij ook werkt aan zijn hostel software.
Overby is geboren en getogen in San Francisco en heeft veel toffe bedrijfjes zien komen en gaan. Zelf raakte hij al vroeg betrokken bij de internetwereld toen hij hostels.com kocht en later verkocht aan hostelworld.com.
In de jaren 90, voor de grote internetbubble, had Overby veel vrienden die werden verleid tot grote investeringen van durfkapitalisten. Met pijn in zijn hart vertelt hij over een van zijn meest hechte vrienden wiens start-up als een kaartenhuis in elkaar stortte, nadat een durfkapitalist die zich erin ging mengen zich bij de eerste tegenvaller snel terugtrok.
Veel bedrijven kunnen in zo’n vroege fase de spontane schaalvergroting niet aan, zegt Overby. 'Als je uit het niks opeens vijfhonderd mensen in dienst neemt, moet je al die mensen nog gaan opleiden. Het gaat lang duren voordat ze goed begrijpen wat ze moeten doen en je bedrijf snappen. Dat lijkt me erg inefficiënt.”
Ondertussen in Nederland
Afgelopen week werd bekend dat het Nederlandse bedrijf WeTransfer een investering van 25 miljoen heeft opgehaald om een epische strijd aan te gaan met Dropbox. Wat deze investering bijzonder maakt, is dat WeTransfer al zes jaar bestaat. Het heeft inmiddels al dertig man in dienst en het product staat recht overeind.
Laten we het de 'Dutch way' noemen. We laten ons niet, zoals die Amerikaanse bedrijven, financieel volpompen voordat er een heldere bedrijfsvisie en –cultuur staat. We geven eerst de ruimte geven om op eigen kracht een zeker niveau te bereiken voordat er extern geld in gaat.
Ondertussen zet Neelie Kroes zich onverdroten in om meer durfgeld naar Nederland te halen om jonge start-ups een financiële injectie te geven. Dat is aan de ene kant goed nieuws. De vraag blijft wel of we het snelle geld in Nederland ook willen zien groeien. Geef het tijd en ruimte. Kwestie van goed op de kosten letten. En dat kunnen we.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!