Volgens de redactie van Radio 1 ergeren veel mensen zich aan de radiocommercials van it-bedrijf Incentro. Presentator Jurgen van den Berg belt directeur Paul Baan en vraagt hem waarom hij zulke vervelende reclames maakt.
Noem je kind Incentro
In een eerdere commercial riep Incentro mensen op om hun baby 'Incentro' te noemen. Ze konden dan een geldprijs winnen. De reclames waar luisteraars zich aan ergeren, is een vervolg op deze spotjes:
Opvallen
In de mailbox en op Twitter krijgt Radio 1 veel negatieve reacties op de commercial, maar volgens Baan valt het allemaal wel mee. ‘We krijgen gelukkig ook positieve reacties’, zegt hij. ‘We hebben beoogd om op te vallen en dan kun je aan beide kanten reacties verwachten. Als iedereen het spotje leuk moet vinden wordt hij te vlak en valt hij niet op.’
Het bedrijf werkte samen met Maatschap voor Reclame. Baan vertelt dat hij het advies kreeg om ‘te schuren’ oftewel: een reclame te maken die niet iedereen leuk vindt, maar die wel opvalt. ‘Naamsbekendheid was het doel’, vertelt hij.
Geen saaie termen
‘Het klopt dat de reclames niet duidelijk maken wat voor bedrijf Incentro is’, legt hij uit. ‘Maar we wilden vooral geen saaie of ingewikkelde termen uit de IT gebruiken. Incentro is al een naam waarvan ik denk: daar moet je je best voor doen om ‘m te onthouden.’
Luisteraars die zich ergeren aan de commercial moeten nog even volhouden: het uitzendschema van de Incentro-reclame loopt tot en met zondagavond.
Irritant is het hoe dan ook...