Premium

Eurosport zet in op 'meest digitale Spelen ooit'

Met de eigen Player voor bijna een euro en onder meer een samenwerking met Snapchat begint Eurosport vandaag aan de Olympische Winterspelen in Pyeongchang,

Discovery Communications, het moederbedrijf van Eurosport, sloot twee jaar geleden een miljardendeal rond de Europese tv-rechten van Olympische Spelen vanaf 2018. Het mediaconcern heeft goed gezien dat het belangrijk is sportrechten in eigendom te hebben. Of zoals Alco de Jong VP Country Manager Discovery Networks Benelux (foto onder) zegt: ‘Sport is een belangrijk onderdeel van de samenleving, levert geweldige verhalen op en het is iets wat je live wilt zien. Daar investeren we fors in.’

Met Eurosport zit men door de tv-rechten van de Olympische Spelen in een historische fase. Het is de eerste keer dat de zender elke seconde live laat zien. Dat kan via de twee lineaire kanalen, maar ook de Player app. 

Voor 99 cent op de eerste rij
Op Eurosport 1 komt van 7.00 uur ’s ochtends tot 16.00 uur ’s middags een schakelprogramma waarbij de zender van hoogtepunt naar hoogtepunt gaat, elke dag in de studio in Nederland aan elkaar gepraat door de jonge presentator Neal Petersen. De ervaren wintersportexpert- en voormalig biatleet Herbert Cool staat hem bij. Het programma heet Winterspelen Vandaag. In Hilversum is er een augmented reality-studio gebouwd van waaruit Petersen en Cool presenteren. Daarmee lijkt het of de twee letterlijk op de piste of schaatsbaan staan. Op locatie zit een team onder leiding van ‘sneeuwkoningin’ Nicolien Sauerbreij en recordinternational ijshockey Ron Berteling. 

De Eurosport Player (streamen via mobiel, tablet, online en smart-tv) wordt heel belangrijk, zegt De Jong. Voor 99 cent kun je op de eerste rij zitten en De Jong verwacht dat de sportkijker er wel voor te porren is een eurootje neer te leggen. Op de Player kan de kijker zijn eigen programma samenstellen. De zender komt daar met circa 900 uur live en extra streams, je kan zelf kiezen door welke camera je kijkt en er zijn animatievideo’s die sporten uitleggen. 

Live met elkaar kijken kan ook: op de Coolste Baan in het Olympisch Stadion kunnen bezoekers via de Eurosport Player de Olympische Winterspelen op twee grote schermen bekijken. Voor het stadion is er een fysieke ‘Home of the Olympics'.

Meer dan schaatsen
Jarenlang waren de Spelen live te zien bij de NOS. Ook de publieke zender gaat live uitzenden – als afnemer van Eurosport - waarbij schaatsen ongetwijfeld de pijler zal zijn. De Jong zegt dat voor Eurosport de Olympische Winterspelen veel meer zijn dan alleen schaatsen. ‘Wij volgen bijvoorbeeld al vele jaren de alpinesport en willen laten zien dat we daar ervaren in zijn.’ 

Uitspraken over op welk kijkcijfer Eurosport mikt, wil De Jong niet doen. ‘Wel hebben we toen Discovery de rechten van de Spelen binnenhaalde de ambitie uitgesproken om sport voor een zo divers mogelijk publiek te laten zien. Zeker ook de jongere doelgroep. De NOS is daar ook gewoon een partij in. Daarom is de kijker de grote winnaar.’

Sponsors
Eurosport heeft partnerships met een aantal adverteerders afgesproken. Internationaal gaat dat om Turkish Airlines, Bridgestone, lokaal partijen als Samsung, KPN en Sportlife die onderdelen zullen billboarden of sponsoren. Op eigen media gaat Discovery Networks veel aan crosspromotie doen en er loopt een grote campagne voor de Eurosport Player. 

Samenwerking
Partnerships met andere mediapartijen zijn al sinds Discovery met Fox en VIMN de commerciële krachten heeft gebundeld in BrandDeli een groot onderdeel van de strategie. Voor deze Olympische Winterspelen is er een samenwerking met de Persgroep. De uitgever laat op de videoplatforms van zijn merken ook beelden van de Winterspelen zien. 

Internationaal zijn er deals met Snapchat en Now This. ‘Snap gaat op zijn eigen manier content voor ons maken. Now This gaat het Pyeongchang nieuws van Eurosport brengen op haar netwerk, razendsnel en  Dat past allemaal bij de meest digitale Olympische Winterspelen ooit.’

Beeld: Discovery Communications

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie