Premium

'Wij kopen thuis alleen bij de HEMA'

Het mediaportret van Arnold Drijver (HEMA)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vertel me welke media je gebruikt en ik zeg wie je bent. Onze rubriek ‘Het mediaportret van’. Deze keer Arnold Drijver, directeur Communicatie HEMA

Wat lees of luister je iedere ochtend als eerste?

Om ca. 07.30 scan ik het FD op retail nieuws. Ik scan de koppen van grote artikelen – da’s toch echt de tijd waarin we leven- en check voornamelijk de kleine kolommen onderaan. Belangrijkste bron van nieuws is echter het dagelijkse media overzicht dat ik heb laten samenstellen door Publistat. Alle print en RTV m.b.t. onszelf en concurrenten in één overzichtelijke email met doorklik naar artikel of uitzending. Al ons senior management ontvangt deze. Ideaal. Op weg naar kantoor luister ik BNR en op weg naar huis Sublime FM – een van de weinige momenten van relatieve rust en altijd goed voor een ingeving of reflectie.    

Heb je nog een papieren krant?

Ik heb Het Financieele Dagblad en een weekend abonnement op De Telegraaf. Met deze twee kranten heb ik zo ongeveer de volle breedte aan nieuws. Van must read tot nice to read. Ook dat laatste is van belang omdat onze doelgroep breed is ‘HEMA is er voor iedereen’. Dus naast deze kranten lees ik veel bladen, dus van Vrouw tot Linda en Marie Claire. Wat ik overigens zeker geen straf vind. Ik ben toch meer een ‘vrouwen man’ dan een ‘mannen man’. Mijn vrouw werkt in de mode en 80% op ons hoofdkantoor is vrouw, dus ik zit wel op mijn plek.   

Welke tv-programma heeft jouw leven veranderd?

Geen enkele. Ik kijk nauwelijks TV behalve DWDD en soms het journaal. Wel kijk ik graag naar Graham Norton en Jimmy Fallon. Ongelofelijk dat die niet op prime time worden uitgezonden in Nederland. Dat begrijpen de Belgen beter. Dus kijk ik vaker naar VRT en EEN dan naar een Nederlandse zender. Helaas moeten wij het in Nederland op zaterdagavond doen met heel veel spelletjes van een bedenkelijk niveau.

Met welk medium wil jij liever niet gezien worden?

Dat zijn toch echt de folders van onze concurrenten. We hebben de afspraak thuis dat we in principe alleen bij HEMA kopen, tenzij we iets niet in ons assortiment hebben. Je zult me dus ook niet met een tas van de concurrent op straat zien lopen of winkel ingaan. Ik vind echt dat als je ergens werkt je ook fan moet zijn van je eigen bedrijf. Gelukkig is dat in mijn geval niet heel moeilijk.  
 

Welk TV-programma zap je meteen weg?

Tja, na de 3 publieke zenders houdt het voor mij zo’n beetje op. Daarna wordt het vaak zo weinig smaakvol en zijn de meeste programma’s ook niet verrijkend of onderscheidend. Ik bepaal liever zelf wanneer ik wat kijk. Gelukkig kan dat tegenwoordig steeds meer.    

Mijn ideale radiomoment is… 

Ik kook in het weekend. Vrij uitgebreid en best aardig ook nog eens, al zeg ik het zelf. Dan heb ik meestal Sublime FM op. Ik gebruik muziek meestal niet om actief naar te luisteren maar meer als ‘achtergrondbehang’. Ook Radio Veronica of Radio 10 Gold zijn wat dat betreft ideaal. Ik ben toch wat ‘blijven hangen’ in de jaren ’80.   

Aan welk programma koester je de mooiste jeugdherinnering?

De Fabeltjeskrant. Kort en bondig en je was weer helemaal bij. Goede cliff hangers ook. Misschien ook iets voor deze tijd? Een soort nu.nl voor tv. Binnen 5 minuten de koppen en de kern van het belangrijkste nieuws. En laten we dan eindelijk eens het weerbericht schrappen. Een infographic voor de week volstaat ècht wel. En anders met Mathijs van Nieuwkerk als weerman. Kunnen we er een beetje up tempo doorheen. Ha ha.

Als de krant een meneer is dan zijn sociale media…? 

Tja, was de krant maar meer een heer, dat zou de kwaliteit soms ten goede komen. Vooral de nuance mis ik. Social media zijn weliswaar directer, maar je kunt er tenminste op reageren als je wilt, bijvoorbeeld via een blog. Iets wat ik ook af en toe om hetgeen wat wordt weggelaten nadat we een interview of telefoongesprek hebben gehad alsnog over het voetlicht te krijgen.

Welke titel zou jij graag restylen?

Ik zou eerder graag een blad op de markt willen brengen. Een blad met focus op religie en dan in de stijl van ‘Linda meets capitool resigids’. Dus kort in tekst en catchy qua vormgeving. Ik ben zelf Roomskatholiek en mis al jaren de nuance in berichtgeving of in meningen, die vaak zijn gebaseerd op gebrek aan kennis of goede smaak. Wellicht zou het goed zijn als er een (online) blad zou zijn dat op een toegankelijke manier informatief is over religies. Kunnen we in deze tijd wel gebruiken lijkt me.     

Welk blad is jouw guilty pleasure?

Ik ben vrij hedonistisch ingesteld. Ik houd van stijl en de mooiheid der dingen. Ik ben erg geïnteresseerd in mode en parfums. Een onschuldige hobby lijkt me. Dus ik lees graag ‘How to Spend It’ een bijlage bij de Financial Times. En mannenbladen als The Rake; ‘The Modern Voice of Classical Elegance’, Esquire en Monocle. Ik houd nu eenmaal van magazines waar de inhoudsopgave pas op pagina 20 begint.     

En wat is jouw geheime tip?

Ik kan mijzelf prima vermaken met parfum blogs als ‘Fragrantica’ en ‘Basenotes’. Basic in opzet maar alle informatie die je wilt hebben staat erin. Verder volg ik het blog van Clayton Ilolahia: ‘Whatmenshouldsmelllike’ met mooie reviews en achtegronden van parfums en parfumhuizen. Van tijd tot tijd check ik ook het modeblog ‘The Sartorialist’ met mooie foto’s. Ik scan dan op Italië, mijn favoriete land zeker op dit gebied.  

Als jij een site zou zijn, hoe ziet die er dan uit?

Niet zozeer een site maar een online magazine. Iedere communicatiespecialist zou in ieder geval het online magazine ‘Project’ moeten kennen en lezen. Dit is exact hoe een online magazine eruit zou moeten zien. De cover, iedere keer met een uitgesproken Amerikaanse of Engelse celebrity, komt letterlijk tot leven en celeb zegt dan iets over wat deze uitgave je dit keer brengt. Veel video, variatie in onderwerpen en ook nog eens inhoudelijk interessant. De kwaliteit spat er vanaf.  

Gaat naar bed met?

Meestal net iets te laat. Ik ben een avondmens en wordt steeds actiever naarmate de avond vordert. Maar op mijn nachtkastje ligt standaard een uitgave van Taschen ‘Adds of the 80’s (of 70’s). Voor mij een must read voor inspiratie. Bij HEMA kun je je creativiteit prima kwijt. Ons ‘Meest Onmisbare Merk’ campagne kwam ook uit deze gedachtestroom voor

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie