Het programmatic online adverteren levert natuurlijk pijnlijke voorbeelden op. Online campagnes van merken als Jaguar en Mercedes die terechtkomen op jihadi-, neonazi- en pornosites. Maar ook in de good old krant kan een advertentie in een nogal vijandige omgeving terechtkomen. Unox ervoer dat maandag toen het trots zijn nieuwe vega-rookworst aan de wereld presenteerde.
Het had de portemonnee getrokken en een paginagrote advertentie op de achterpagina (24) ingekocht ter ere van de Dag van de vegetariër. Bij de foto van een dampend bord boerenkool, liet Unox weten een vegavariant rookworst te hebben. ‘Zonder vlees, maar net zo lekker.’
‘Alsof er azijn in zit’
De zorgvuldige krantenlezer had 13 pagina’s eerder al geleerd dat daar nog wel wat op is af te dingen. De Volkskrant liet een panel rookworsten proeven en vanwege de Unox-introductie werden ook vegetarische varianten meegenomen.
Marketingmanager Thijs Sleddering was niet bij de proeverij aanwezig, maar in het artikel liet hij weten dat er vier jaar onderzoek in de vegarookworst zat. Het panel experts proefde dat er niet in terug en gaf Unox overduidelijk geen voorkeursbehandeling. 'Muf, weeïg, alsof er azijn in zit’, en ‘dit komt niet in de buurt’.
De adverteerder van de dag werd met de grond gelijkgemaakt.