Unilever ruikt 6 miljard Aziatische oksels, trapt op tenen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nu Unilever langzaam maar zeker zijn zaakjes begint te krijgen, wordt het kennelijk tijd om weer eens de blik naar verre horizonten te wenden. Dat valt op te maken uit de grootse plannen die Russell Taylor koestert voor Axe/Lynx. Taylor is Unilevers wereldwijde VP voor het deodorantmerk, dat de speerpunt moet gaan vormen voor een Azië-wijde marketingcampagne.

Dat de Aziatische deodorantmarkt braak ligt, is ontegenzeggelijk het geval. Marktpenetratie is zo'n 7%, en het per capita-gebruik in (potentieel) grote markten als China en India is ongeveer nul. Hoe dat komt? Een veel gehoorde theorie is dat Aziaten nu eenmaal minder uit hun oksels ruiken.

Dat zweet op vele plaatsen in het continent niet echt als een probleem wordt gezien, moge blijken uit de merknaam van een populair sportdrankje: . Ik heb het wel eens gedronken en het smaakt niet slecht, maar een groot gebruiker zal ik nooit worden: ik moet me er telkens weer overheen zetten dat ik een blikje zweet tot me neem. Vele honderden miljoenen Japanners, Koreanen, Chinezen en Thais denken daar duidelijk anders over.

Onzin, zegt de immer optimistische Taylor: Dat wordt hem niet in dank afgenomen. Taylors uitspraak heeft vele protesten opgeleverd, en hier en daar wordt gedreigd met een consumentenaktie.

Feit blijft dat het marketen van deodorant in vele culturen nauw luistert. Of die miljardenmarkt nu op Unilever ligt te wachten of niet, in bijvoorbeeld de subtiele Japanse markt zullen ze het anders moeten aanpakken dan, .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie